دوربین مدار بسته وریفوکال
نوشته شده توسط : dr

 


دوربین مدار بسته وریفوکال

دوربین مداربسته وریفوکال : استفاده از دوربین های مداربسته برای افزایش امنیت و نظارت دقیق تر بر مکان های مختلف هر روز بیشتر می شود و از سوی دیگر شاهد ورود هر روزه تکنولوژی های جدید و انواع مختلفی از دوربین مدار بسته با نام برندهای متفاوت ( مانند برند هایک ویژن ) در دنیا هستیم. یکی از شاخص های مهم در ایجاد تنوع در کاربرد های دوربین مداربسته، تفاوت در لنزهای بکار رفته در تولید این دوربین ها است. برای مثال لنزهای متغییر و ثابت هر کدام در مکان ها و پروژه های متفاوتی کاربرد دارند. در یک دسته بندی کلی لنزهای دوربین مداربسته با توجه به امکان تغییرات در فاصله کانونی به دو دسته کلی تقسیم می شوند، یکی دوربین های با لنز ثابت ( FIX) و دوم دوربین های دارای لنزهای متغییر ( varifoca) . در ادامه این مطلب به بررسی انواع لنز در دوربین های مداربسته و کاربردهای آنها می پردازیم .

لنز با فاصله کانونی متغیر

لنزهای با فاصله کانونی متغییر با نام لنزهای وریفوکال (varifoca) در بازار دوربین های مداربسته شناخته می شوند و در این لنزها طیف متنوعی از تغییرات در فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته در دسترس است. نکته مهم در خصوص لنزهای دوربین مدار بسته وریفوکال این است که این لنزها به دلیل فاصله کانونی کوتاه به عنوان لنزهای زوم کارایی ندارند و تنها برای تنظیم دقیق تصاویر دوربین مداربسته در شرایطی استاندارد بین دو لنز استفاده می شود. دلیل اصلی ساخت این نوع لنزها ایجاد راحتی در نصب دوربین مداربسته و صرفه جویی در هزینه ها بوده است.

بنابراین در یک کلام می توان چنین گفت که این نوع لنز دوربین مدار بسته باعث استاندارد سازی سیستم ها و کاهش هزینه می شود.

دوربین مدار بسته وریفوکال

لنز زوم دستی دوربین مدار بسته

این نوع لنز این امکان را می دهد که فاصله کانونی برای دریافت تصاویر توسط دوربین به صورت دستی تنظیم شود. معمولا این کار با استفاده از یک حلقه کنگره دار در بدنه لنز انجام می شود. بنابراین تنظیمات دستی با حلقه موجود در بدنه مفهوم بزرگ نمایی تصاویر با فاصله کانونی طولانی تر را امکان پذیر می کند. نسبت بزرگ نمایی به نسبت اعداد یک به شش بیان می شود، به این معنی که طولانی ترین فاصله کانونی شش برابر کوتاه ترین فاصله است.

 

لنز زوم موتو رایز شده

لنزهای موتورایز شده همانطور که از اسم آنها پیدا است این قابلیت را دارند که تنظیمات لنز بجای آنکه توسط دست انسان انجام شود توسط موتور تعبیه شده در دوربین انجام شود. نحوه عملکرد این لنزها به این شکل است که حلقه زوم لنز توسط یک موتور کوچک DC و با کنترل از راه دور برای ایجاد تصاویر شفاف تنظیم می شود. نکته مهم در خصوص این نوع لنزها این است که امکان استفاده گسترده از آنها در دوربین مداربسته نیست چرا که زاویه شیب دوربین مداربسته اغلب نیاز به تغییراتی دارد که توسط موتور DC این لنزها دقت کافی را ندارد.

نکته بسیار مهم در خصوص لنزهایی که بر روی دوربین مداربسته نصب می شود این است که قبل از هر چیز باید نسبت وزن دوربین مداربسته و لنز محاسبه شود. در صورت عدم توجه به این نسبت ها بدن دوربین ممکن است آسیب جدی ببیند و متحمل هزینه های گزافی می شوید. پیشنهاد ما این است ک هم برای نصب دوربین مدار بسته و هم برای انتخاب لنزها با شرکت های معتبر نصب دوربین مداربسته قرارداد ببندید تا از خدمات پشتیبانی حرفه ای این شرکت ها بهره مند شوید.

بررسی لنز های متغیر یا وریفوکال

دوربین های مداربسته وریفوکال دارای لنزهایی با فاصله کانونی متغییر هستند و به همین دلیل زاویه دید و عمق دید این دوربین ها نیز متغییر است و متناسب با محیط می توان فاصله کانونی این لنزها را تغییر داد.

دوربین مدار بسته وریفوکال

مشخصات پر کاربردترین لنزهای دوربین مداربسته را در زیر مشاهده می کنید:

  • لنز ۳٫۵ تقریبا ۸ mm
  • لنز ۲٫۸ تقریبا mm12
  • لنز ۵   تقریبا mm50

لنز ۳/۵ به ۸ میلی متر یعنی فاصله کنونی این لنزها از ۳/۵ میلی متر تا ۸ میلی متر قابل تغییر است.به طور کلی در تنظیمات لنزهای دوربین مدار بسته وریفوکال یادتان باشد که  هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد لنز زوم بیشتر و در نتیجه عمق دید بالاتر است اما در مقابل زاویه دید کمتری خواهید داشت. لنز های وری فوکال خود به دو دسته اتو آیریز (Auto  IRIS) و آیریز دستی (Manual IRIS) تقسیم می شوند.

(عمل IRIS، یعنی تنظیم نور عبوری از لنزها در شرایط و محیط های مختلف  و با شدت نور رابطه عکس دارد.)

لنزهای اتو آیریز نیز به دو دسته تقسیم بندی میشوند:

لنزهای DS – IRIS

یکی از راههای کنترل IRIS به صورت اتوماتیک می باشد. به این صورت که کنترل از طریق خود دوربین انجام شده و لنز از طریق سیگنال های ارسالی از طریق دوربین کنترل می شود.

لنز های Video – Iris

کنترل این نوع لنز از طریق سنسورهای قرار گرفته بر روی لنز انجام می شود و دوربین ها منبع تغذیه این لنزها را تامین می کنند. لنزهای متغییر وریفوکال درارای دو اهرم برای تنظیمات است. اهرم اول برای تنظیم عدسی دوم و تغییر فاصله کانونی مورد استفاده قرار می گیرد و اهرم دوم برای تغییر مکان لنز اول در جهت تنظیم وضوح و کیفیت یا تنظیم فوکوس تصاویر استفاده می شود. همچنین نوع دیگری از این لنزها در بازار موجود است که تنظیمات آن از طریق موتورهای کوچک تعبیه شده در لنز از طریق سیگنال های ارسالی به نرم افزار های نصب شده انجام می شود.

 

مقالات مرتبط برای مطالعه بیشتر:

  1. فناوری SenseUp در دوربین مداربسته
  2. سرعت شاتر در دوربین مداربسته
  3. نحوه محاسبه یو پی اس برای دوربین مدار بسته
  4. نصب دوربین مداربسته در رستوران ها
  5. قیمت دوربین خودرو
  6. دستگاه DVR هیبرید




:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: