نوشته شده توسط : dr

 

تشخیص حرکت یا موشن دتکتور (Motion Detector) در دوربین های مداربسته یکی از از ساده ترین مکانیزم های پردازش تصویر دوربین های مداربسته است. این مکانیزم از طریق بررسی تغییرات در تصویر حرکت را تشخیص داده و از آن برای بخش های مختلف دستگاه DVR یا NVR کمک می گیرد.

موشن دتکتور چطور کار می کند؟

مکانیزم موشن دتکتور در واقع یکی از ساده ترین شکل های پردازش تصویر به شمار می رود. این مکانیزم با بررسی فریم های تصویر تغییرات در بین فریم ها را تشخیص می دهد و آنها را به عنوان حرکت در تصویر شناسایی می کند. میزان حساسیت و ناحیه حساس به تغییرات را میتوان در بیشتر دستگاه های ضبط کننده سیستم مداربسته شناسایی کرد.

نقاط مثبت و منفی مکانیزم موشن دتکتور

نقاط مثبت

  • سادگی: سادگی این مکانیزم امکان استفاده از آن بر روی انواع دستگاه های DVR را برای سالهای زیادی ایجاد کرده.
  • عدم نیاز به پردازش بالا: در کنار سادگی سیتماتیک این مکانیزم از نظر نوع پردازش تصاویر نیز کار ساده ای انجام می دهد و هزینه های سخت افزاری دستگاه های ضبط کننده را بالا نمی برد.
  • کارایی معقول در شرایط عادی: استفاده از مکانیزم پردازش تصویر در نوع خود برای کاربری های عادی و ساده بسیار موثر است و از حجم تصاویر ضبط شده در دستگاه به شدت می کاهد.

نقاط ضعف

  • عدم امکان تشخیص حرکت فیزیکی: همانطور که گفته شد مکانیزم موشن دتکتور برخلاف نامش تنها تغییرات در تصویر را شناسایی می کند نه حرکت اجسام را به همین دلیل ممکن است موشن دتکتور حتی با تغییرات نوری در محیط هم فعال شود.
  • عدم امکان استفاده به عنوان دزدگیر: محدودیت تشخیص در مکانیزم موشن دتکتور امکان استفاده از آن به عنوان دزدگیر را از بین می برد. در صورت استفاده با این کاربری هم میزان خطا بیش از حد بالا خواهد بود. برای چنین کاربردهایی بهتر است از سنسورهای PIR استفاده کنید.

کاربرد های موشن دتکتور

اصلی ترین کاربرد مکانیزم موشن دتکتور در هوشمند سازی روند ضبط تصاویر در سیستم های مداربسته است. با استفاده از این مکانیزم شما میتوانید زمانی که تصویر فاقد حرکت است ضبط را متوقف کنید و تنها زمانی که تغییراتی در تصویر اتفاق می افتد تصاویر را ضبط کنید. این کار ظرفیت ضبط تصاویر و هارد دیسک مورد نیاز برای سیستم مداربسته را به صورت جدی کاهش می دهد.

 


:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : dr

 

آشنایی با JPEG و PNG و BMP

پیش از معرفی انواع روش های فشرده سازی تصاویر دوربین مدار بسته لازم است کمی با مکانیسم فشرده سازی تصاویر آشنا شوید. دو نوع رایج از فشرده سازی که اغلب با نام آن ها آشنا هستید JPEG و PNG هستند. قبل از توضیح این دو روش ابتدا باید بدانید که شکل خام یک عکس دارای فرمت BMP است. تصاویر BMP به صورت پیکسل به پیکسل ذخیره می شوند به این معنی که اطلاعات هر پیکسل مانند مقدار روشنایی، رنگ ها و مقیاس و جایگذاری آن به صورت جداگانه ثبت شده و سپس با کنار هم قرار گرفتن این پیکسل ها تصویر نهایی ایجاد می گردد. طبیعتا ذخیره سازی به این روش منجر به ایجاد حجم بالایی از اطلاعات شده که فضای زیادی را نیز اشغال می کند. به همین دلیل روش های دیگری ابداع شدند. از جمله روش JPEG که در آن پیکسل هایی که از نظر اطلاعات، رنگ و … شباهت زیادی به یکدیگر دارند با یکدیگر ادغام شده و بجای ضبط پیکسل به پیکسل تصاویر مجموعه ای از آبجکت های رنگی در کنار هم قرار گرفته و ضبط می گردند. این تنها تعریف ساده ای از عملکرد JPEG است و این روش در بردارنده جزئیات نرم افزاری بیشتری است که ما از ذکر آن خودداری می کنیم. اما در روش دیگر با نام PNG تصاویر به صورت فرمول هایی که هرکدام معرف یا نشان دهنده شکلی خاص هستند در می آیند. برای مثال چنانچه مربعی در مرکز تصویر قرار داشته باشد تصویر آن به صورت فرمول یک مربع ثبت می گردد. به طور خلاصه روش JPEG روش مناسب تری برای فشرده سازی تصاویر دوربین هاست و نرخ فشرده سازی در آن بالاتر از PNG است. روش PNG اغلب برای طراحی های کامپیوتری، طراحی های خطی و آیکون ها مناسب تر است.

“تقریبا تمام انواع روش های فشرده سازی تصاویر بر پایه JPEG ابداع شده اند و از آن تبعیت می کنند. زیرا تصاویر ویدئویی اغلب واقعی بوده و به همین دلیل روش JPEG بازده بهتری برای آنها خواهد داشت.”

روش فشرده سازی MPEG

سایر روش های فشرده سازی دارای مکانیسم پیچیده تری نسبت به JPEG هستند. برای مثال در روش MPEG که ابتدایی ترین روش فشرده سازی تصاویر ویدئویی است، علاوه بر ادغام شدن پیکسل های کنار هم در یک تصویر یا فریم، پیکسل های مشابه در فریم های پشت سر هم نیز با یکدیگر ادغام می گردند و چنانچه شاهد تغییرات زیادی در فریم ها نباشیم تصاویر با نرخ بالایی فشرده می گردند. در واقع در این روش تنها قسمت هایی از تصویر که دارای رخداد مهم و حرکت سوژه هستند  باقی می مانند.

فشرده سازی تصویر در دوربین مداربسته

وجود فرمت های فشرده سازی برای کاهش حجم تصاویر یکی از ضروریات یک سیستم مداربسته است زیرا با وجود آنها تا میزان زیادی در مصرف پهنای باند و فضای ذخیره سازی صرفه جویی می گردد که مستقیما در کاهش هزینه های سیستم تاثیرگذار است. همانطور که گفتیم در این مطلب سعی کردیم بر پایه مفاهیم ساده و قابل فهم انواع فشرده سازی را توضیح دهیم و قطعا روش های مذکور بر پایه طراحی های نرم افزاری دیجیتال و بسیار پیچیده برای تشخیص و تمایز میان شباهت های موجود در تصویر عمل می کنند و در نهایت شاهد کاهش حجم تصاویر بدون کاهش کیفیت آنها خواهیم بود.

روش های فشرده سازی در دوربین های مداربسته

باید بدانید که در سیستم های آنالوگ عمل فشرده سازی تصاویر در دستگاه ضبط DVR انجام می گردد نه دوربین مداربسته. چون دوربین فاقد پردازشگر است، به همین دلیل نمی تواند تصویر را فشرده کند. دوربین ها ابتدا تصاویر را به صورت غیر فشرده برای دستگاه ضبط می فرستند و فشرده سازی در این دستگاه انجام می شود.

اما در دوربین های تحت شبکه فشرده سازی تصاویر در داخل دوربین انجام می شود.

در دوربین های مدل قدیمی از روش های ساده و ابتدایی مانند JPEG یا MPEG برای فشرده سازی تصاویر استفاده می شد. اما در حال حاضر از روش های پیشرفته تری مانند H.264، H.265، H.265+ و .. استفاده می گردد. که در ادامه به شرح مختصری از هر کدام می پردازیم.

فشرده سازی H.264

یکی از بهترین و رایج ترین روش های فشرده سازی دوربین مداربسته است. در این روش با کاهش نرخ بیتریت (Bitrate) و حذف نقاط تکراری در فریم ها عمل فشرده سازی انجام می گیرد، بدون آنکه کاهش چشمگیری در کیفیت تصویر نهایی رخ دهد. ورژن های دیگری از این فرمت فشرده سازی مانند H.264+ نیز ابداع شده اند که نرخ فشرده سازی بهتری دارند اما برای استفاده از آن نیازمند تجهیزات خاصی هستید.

فشرده سازی H.265 یا HEVC

بعد از فرمت H.264 که رایج ترین فرمت فشرده سازی و محبوب ترین آن در میان سیستم های مداربسته بود فرمت فشرده سازی H.265 به بازار آمد. یکی از مزایای این روش کاهش دو برابری حجم تصاویر در مقایسه با روش قبلی (H.264) است. در تصاویر ویدئویی هر چه میزان حرکت در تصویر کمتر باشد حجم آن نیز کاهش می یابد همچنین نوع تصویربردای ویدئویی نیز در حجم نهایی تصاویر تاثیرگذار است. اما روش فشرده سازی H.265 عموما می تواند تصاویر را تا دو برابر فشرده کند. همچنین کیفیت نهایی تصویر در این روش به مراتب بالاتر از فشرده سازی H.264 است

فشرده سازی H.265+

کدک H.265+ نیز ابداعی شرکت هایک ویژن است که مختص فشرده سازی تصاویر ویدئویی است. در این روش کاستی های روش قبلی یعنی H.265 برطرف شده و میزان فشرده سازی براساس سه تکنولوژی کلیدی زیر بهبود می یابد:

  • تکنولوژی کدگذاری پیشرفته بر اساس مدل پس زمینه
  • تکنولوژی حذف نویز موجود در پس زمینه
  • تکنولوژی کنترل بیتریت در طولانی مدت

فرمت H.265+ کاملا مطابق با استانداردهای H.265/HEVC ساخته شده و با غلب نرم افزار/سخت افزارهایی پشتیبانی کننده H.265 نیز سازگار است. این کدک نقش مهمی در کاهش هزینه های ذخیره سازی و ارتقاء محبوبیت فوق العاده کیفیت HD دارد.

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2955fwd-is/62

https://tiamcctv.com/product/nvr-216mhc-16p/15

https://tiamcctv.com/دوربین-مداربسته-چگونه-کار-می-کند؟/12.1

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2765g0-izs/5.4

https://tiamcctv.com/panoramic-cctv-camera/12.6

https://tiamcctv.com/نصب-دوربین-مداربسته/47.5

https://tiamcctv.com/eis-and-ois-technology-in-cctv/13.2

https://tiamcctv.com/product-category/cctv/66.6

https://tiamcctv.com/product/پکیج-اقتصادی-هایک-ویژن-بزرگ-hikpach-eco-big/33.1

https://tiamcctv.com/product/td-3104b1/29.6



:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : dr

 

فشرده سازی تصاویر در دوربین مدار بسته به منظور کاهش یا حذف فایل های غیر ضروری در تصاویر ویدئویی و با استفاده از یک کدک انجام می گیرد. کدک ها سخت افزار یا نرم افزارهایی هستند که امکان پخش، ایجاد و ذخیره فایل‌های ویدئویی را برای سیستم فرآهم می کنند. این عمل باعث می شود فایل های شما کوچکتر شوند، بنابراین می توانید فیلم های بیشتری را در هارد دیسک دستگاه ضبط NVR خود یا کارت MicroSD دوربین ذخیره کنید.

انواع مختلفی از روش های فشرده سازی وجود دارند که قدیمی ترین آن فشرده سازی MPEG4 است. تقریبا تمام دوربین های نظارتی تحت شبکه از یک کدک فشرده سازی ویدیوی پشتیبانی می کنند.

فشرده سازی H.264 چگونه کار می کند؟

برای فشرده سازی فایل ها، کدک به دنبال فایل ها یا فریم های غیر ضروری  می گردد و آنها را کاهش داده یا حذف می کند بدون آنکه تغییر چشمگیری در نسخه نهایی فایل ایجاد کند. این فرآیند به طور خودکار توسط سیستم نظارتی شما انجام می شود، اما اغلب این امکان برای شما وجود دارد که به طور دلخواه از هر کدام از روش های فشرده سازی استفاده کنید که شامل روش های فشرده سازی H.264 ،H.265+ ،H.265 و… می باشند.

هدف اصلی کدک H.264 این است که استانداردی را ایجاد کند که قادر به ارائه تصویر با کیفیت خوب و با نرخ بیتی پایین تری از استانداردهای قبلی باشد. فشرده سازی H.264 یک روش فشرده سازی بسیار کارآمد بوده و با جمع آوری گروه های کوچکی از فریم ها و ارزیابی آنها به صورت یک مجموعه، محتوای تکراری در هر فریم را از بین می برد. فشرده سازی H.264 تا 50 درصد کمتر از MPEG-4، برای انتقال تصاویر با کیفیت و با ویژگی های مشابه پهنای باند را اشغال می کند.

کاربردهای فشرده سازی H.264

فشرده سازی ویدئویی ابزار ارزشمندی است. علی الخصوص در زمانی که سیستم نظارت تصویری شما با مشکل محدودیت پهنای باند و فضای ذخیره سازی مواجه باشد. با فشرده سازی فایل های ویدئویی سیستم شما می تواند به راحتی فایل های فشرده شده را از طریق شبکه بدون هیچگونه تاخیری ارسال نماید. علاوه بر این فایل های فشرده شده بر روی هارد دیسک فضای کمتری اشغال می کنند، و این امکان فرآهم می گردد که تصاویر بیشتری را ذخیره کنید یا فایل ها را برای مدت زمان بیشتری نگه دارید.

  1. https://hiktejarat.com/product/hr901-af-1621gs/
  2. 4
  3. 31
  4. https://hiktejarat.com/product/hr901-afg-411s/
  5. 4
  6. 29
  7. https://hiktejarat.com/product/دوربین-مداربسته-تحت-شبکه-بولت-تی-وی-تی-3/
  8. 4
  9. 21
  10. https://hiktejarat.com/product/دستگاه-ضبط-تصاویر-دیجیتال-تی-وی-تی-td-2104ts-hc/
  11. 4
  12. 19
  13. https://hiktejarat.com/product/ds-2cd2t85fwd-i5/
  14. 4
  15. 19
  16. https://hiktejarat.com/product/دوربین-مداربسته-تحت-شبکه-اسپید-دام-های/
  17. 4
  18. 16
  19. https://hiktejarat.com/product/gt400/
  20. 4
  21. 14
  22. https://hiktejarat.com/product/دوربین-مداربسته-بولت-تحت-شبکه-تی-وی-تی-td-944/
  23. 4
  24. 13
  25. https://hiktejarat.com/product/دوربین-مداربسته-تحت-شبکه-بولت-هایک-ویژ-3/
  26. 4
  27. 13
   
     
     
     
     
     
     
     
     
 
 
 


:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : dr

همه چیز درباره استاندارد ONVIF در دستگاههای نظارت تصویری ( قسمت سوم : جمع بندی)

 

در قسمت دوم به انواع استانداردهای Onvif پرداختیم و از سازگاری کدکها گفتیم. در این قسمت کمی بیشتر به نقصها می پردازیم و سعی می کنیم با یک جمع بندی مقاله را پایان دهیم.

سرویسها و قابلیتها

ONVIF شامل سرویسهای مختلفی است که بصورت انتخابی (Optional) بوده و یا خیلی کمتر مورد پشتیبانی قرار می گیرند. سه سرویس بسیار رایج ONVIF شامل موارد زیر هستند:

  • سرویس تحلیلگر یا Analytic
  • سرویس PTZ
  • سرویسI/O

 سایت هایک ویژن

 

این نکته را در ذهن داشته باشید که معمولا این سرویسها یکپارچکی کمتری در مقابل سرویسهای خود شرکتها خواهند داشت و تقریبا قابلیتهای پیشرفته را شامل نمی شوند. یعنی بسیاری از موارد استفاده از تجهیزات مستقیم یک برند قابلیتهای کنترلی و سرویسهای بالا را بسیار بهتر و با قابلیتهای پیشرفته تری در اختیار کاربر می گذارند و ONVIF تنها برای رفع نیازهای اولیه و رفع مشکل یکپارچگی سیستمهای چند برندی و خروج از بن بست مناسبند.

ادعاهای نادرست در مورد انطباق ONVIF

روش صحیح و قانونی تبعیت از ONVIF و عضویت برای یک شرکت در استفاده از نسخه روز ONVIF نیاز به ثبت و گزراندن مراحلی خواهد داشت. بسیاری از شرکتها در این پروسه قرار دارند اما از آنجاییکه خود ONVIF یک سازمان کاملا قانونمند به حساب نمی آید، تعداد شرکتهای عضو و حتی اعلام پشتیبانی این استاندارد در خیلی از محصولات می تواند غیر واقعی باشد. بنابراین در خرید دوربینهای مداربسته فوق العاده ارزان قیمت یا محصولات بی نام و نشان (no-name) به قابلیت پشتیبانی یا عضویت در ONVIF توجه کنید. البته راحت ترین و سریع ترین راه برای بررسی این موضوع، جستجویی ساده در سایت رسمی ONVIF است. در سایت رسمی ONVIF در بخش برندها و محصولات سازگار می توانید برند و محصول مورد نظر را جستجو نمایید و با خیال راحت به خرید دوربین مداربسته یا تجهیزات نظارت تصویری بپردازید.

تست استاندارد ONVIF دوربین مداربسته بروشی دیگر

سازگاری ONVIF توسط خود شرکتهای سازنده دوربین مداربسته بررسی می شود و ONVIF یا سازمان دیگری این کار را انجام نمی دهد. هر شرکت هم ابزار تست ONVIF اختصاصی خودش را استفاده می نماید. ابزار بررسی کاملا ابتدایی و ساده است و کارایی بالایی ندارد. اگر تستها نتیجه درستی داشته باشند شرکتهای سازنده تجهیزات نظارت تصویری گزارشی را به موسسه ONVIF ارسال می کنند تا در لیست تجهیزات سازگار قرار گیرند.

یک مشکل رایج در گزارشات ONVIF این است که می توانند کاملا ساختگی و غلط باشند و تنها با یک اظهار ساده بدون هیچ گونه بررسی موثق، یک شرکت براحتی محصولاتش را سازگار با ONVIF اعلام نماید.

کارکرد ابتدایی ONVIF در محصولات

تقریبا تمام شرکتهای سازنده دوربین مداربسته با چیزی حدود 6000 محصول درحال حاضر(2016) از ONVIF پشتیبانی می کنند که این عدد نسبت به سال گذشته با 4000 محصول، رشد چشم گیری داشته است. در سالهای 2013 این تعداد 2700 و در سال 2012 برابر 1000 محصول بوده است. سال 2010 بعنوان شروع آمار با 400 محصول آغاز شد و رشدی سریع و قدرتمندانه در این سالها تجربه کرده است.

برای برقراری ارتباط و انتقال تصاویر ویدئویی از دوربین مداربسته به VMS تقریبا در 90 درصد موارد ONVIF جوابگو خواهد بود. بیشترین مشکل کار وقتی است که محصولات قدیمی تر به قابلیتهایی مثل تشخیص حرکت رو می آورند! در این وضعیت تقریبا برندها بخوبی عمل نمی کنند و بسته به نوع پروفایلهای منطبقشان، کمی بیش از 50 درصد محصولات عملکرد ابتدایی خواهند داشت.

مشکلات در قابلیتهای پیشرفته

در مقابل بهبود وضعیت اتصال و انتقال جریان تصویری از دوربین مداربسته به رکوردرها، قابلیتهای پیشرفته مثل تشخیص حرکت همچنان با مشکل روبرو هستند و اغلب غیر قابل اعتماد خواهند بود. ضمن اینکه بسیاری از شرکتهای سازنده VMS باید مدام سازگاری قابلیتهای پیشرفته را نیز برای پشتیبانی در ONVIF و برای هر یک از شرکتها بروز کنند. قابلیتهایی مثل کنترل PTZ، I/O و تحلیلگر ویدئویی از این یکسان سازیها و مشکلات یکپارچه سازی بیشترین ضربه را می خورند و حتی در جدیدترین پروفایل ONVIF S هنوز این مشکلات وجود دارند.

مشکل VMD

همانطور که گفتیم بسیاری از موارد بیشترین مشکل در عمل اینطور است که تصاویر ویدئویی در ONVIF خوب است اما قابلیت ارسال VMD (اتفاقات تعریف شده) از دوربین مداربسته به رکوردر وجود ندارد. این موضوع وقتی آزار دهنده تر می شود که بسیاری از VMS ها در سمت سرور (VMD) از این قابلیت پشتیبانی نمی کنند و این یعنی قابلیت ضبط بر اساس تشخیص حرکت که در همه محصولات رایج است با مشکل اجرا روبرو خواهد شد.

توصیه های کاربردی درباره ONVIF

توصیه می کنیم به استفاده از تجهیزات و محصولات اصطلاحا مستقیم و از برندی غیر OEM استفاده کنید که بخوبی توسط ONVIF و ترجیحا پروفایلی یکسان پشتیبانی شده باشند. در این حالت ریسک کاهش قابلیتها کم شده و اغلب می شود از قابلیتهای ویژه محصولات هم تا حدودی استفاده کرد. در صورتی که بدنبال یک دوربین مداربسته یا VMS جدید هستید، پشتیبانی از ONVIF یک فاکتور مهم در قابلیتهای محصول به حساب می آید. قطعا باید محصول مورد نظرتان را بررسی کرده و کار ترکیبی آنها را عملا تجربه نمایید اما ONVIF می تواند به سازگاری بهتر دستگاههایی که حتی پیشتر هم با هم ناسازگار بوده اند کمک نماید.

   قیمت انواع دوربین مدار بسته     شرکت نصب دوربین مداربسته   

3 دوربین مداربسته 4K جدید به لیست Hanwha Wisenet P افزوده شد.

3 دوربین مداربسته 4K جدید در رده محصولات Wisenet P

شرکت Hanwha Techwin سه محصول جدید دیگر از سری دوربینهای مداربسته Samsung Wisenet P با رزولوشن 4K سازگار با کدک H.265 و کدک هوشمند اختصاصی WiseStream وارد خط تولید کرد. این محصولات جدید از قابلیت فشرده سازی رقابتی برخوردارند که می توانند بصورت دینامیک بر روی انکد کردن تصاویر کنترل داشته و با تنظیم کیفیت و فشرده سازی بر اساس حرکات در صحنه فشرده سازی مناسبی ارائه دهند. در نتیجه میزان نیاز به پهنای باند و حافظه در سری جدید دوربینهای مداربسته 12 مگاپیکسلی از خانواده Wisenet P بصورت چشمگیری کاهش یافته و همانند استفاده از دوربین مداربسته با رزولوشن پایینتر و کدک H.264 بصورت عادی از منابع استفاده می نماید.

تکنولوژی WiseStream

شفافیت و وضوح تصاویر دوربین مداربسته 4K باید بگونه ای باشد که هزینه ها نیز قابل توجیه باشند. Chris Parry مدیر منطقه ای شرکت Hanwha Techwin با بیان این نکته افزود :

تصاویر چند مگاپیکسلی و HD می توانند بسرعت فضای ذخیره سازی یک NVR یا سرور را با ضبط با فریم بالا و رزولوشن اصلی پر کنند.خبر خوب این است که مهندسان طراح Hanwha Techwin با هوشمندی این مشکل را حل کرده اند و تکنولوژی بی مانند WiseStream را به بازار معرفی نموده اند.

زمانی که تکنولوژی WiseStream با فشرده سازی H.265 ترکیب شود، کارایی پهنای باند می تواند در مقایسه با کدک H.264 تا 75 درصد بهبود یابد. با این کار دوربینهای مداربسته HD سری Wisenet P 4K می توانند در کنار دوربینهای مداربسته سری Q با رزولوشن 2 و 4 مگاپیکسل بخوبی و کاملا محتاطانه از پهنای باند بخوبی استفاده کنند.

ردیابی دیجیتال صوتی

Hanwha Techwin معتقد است که در کارایی و کیفیت دوربینهای مداربسته 4K یک نمونه بشمار می آیند. بعلاوه برای بهره وری بالا در استفاده از پهنای باند و حافظه، دوربینهای مداربسته جدید سامسونگ Wisenet P می توانند از قابلیت ردیابی دیجیتالی صدا در زمانهای کاهش فعالیت دوربین استفاده کنند تا در تاریکی شب براحتی حرکت اجسام یا افراد را تشخیص دهند. همچنین دوربینهای مداربسته جدید سامسونگ قابلیتهای دیگری مثل سیستم نور IR و قابلیت تشخیص فکوس معکوس خواهند داشت تا بتوانند زمانی که دوربین مداربسته از فکوس خارج می شوند تمرکز بر روی اهداف را تصحیح کنند. ضمن اینکه قابلیتهایی مثل WDR، نمای راهرو و تصحیح تمرکز نور لنز ها نیز از دیگر قابلیتهای این سری دوربین مداربسته برای بهبود تصاویر در حالتهای مختلف خواهد بود.

3 دوربین مداربسته جدید شرکت سامسونگ در دو خانواده فرمی قرار می گیرند. اولین دوربین مداربسته معرفی شده PNO-9080R می باشد که یک دوربین مداربسته 4K از خانواده دوربینهای مداربسته بولت به حساب می آید. دوربین مداربسته بعدی PND-9080R از خانواده دوربینهای مداربسته دام (Dome)  و آخرین دوربین مداربسته هم PNV-9080R از سری دوربینهای مداربسته دام با استاندارد محافظتی مقاوم به خرابکاری است که بزودی در بازارها عرضه خواهند شد.



:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : dr

بررسی دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی آنالوگ HD داهوا

 

دوره ای بود که دوربین مداربسته SD مشهور بود، پس از آن دوره به دوربین مداربسته 1080P رسیدیم. اما امروز دیگر دوربینهای مداربسته آنالوگ HD با رزولوشنی معادل 4 مگاپیکسل یا بالا در صدر خرید قرار می گیرند.

در این مقاله به بررسی دو دوربین مداربسته جدید شرکت داهوا با پلتفرم CVI 3.0 با نامهای A43AG23 (دوربین مداربسته turret)  و A43AB23 (دوربین مداربسته بولت) می پردازیم و درکنار آنها نیز از DVR همین شرکت با نام C52A1N برای بررسی تفاوتهای دوربینهای مداربسته آنالوگ HD و تحت شبکه می پردازیم.

دوربین مداربسته آنالوگ HD 4 مگاپیکسلی داهوا تصاویری تقریبا معادل دوربینهای مداربسته تحت شبکه همرده اش دارد. شرایطی مثل نور کامل، نور کم و صحنه های نیازمند WDR از موقعیتهایی بود که تقریبا کارکردی یکسان داشتند. قیمت دوربینهای مداربسته آنالوگ HD در این رده تقریبا نسبت به همرده هایشان در بین دوربینهای مداربسته تحت شبکه 35 تا 40 درصد کمتر است.

بعلاوه قابلیت بهره مندی از کابلهای بلند و بهبود فاصله انتقال تصاویر بر روی کابل کواکسیال تا تقریبا 457 متر (1500 فوت) بدون افت می تواند قابلیت رقابتی را بهبود بخشد.

مهم ترین محدودیت تکنولوژی CVI 3.0 دوربینهای مداربسته آنالوگ HD به نرخ ضبط فریمها باز می گردد. برای مثال مدلهای دوربین مداربسته ای که در حال بررسی هستیم تنها در حداکثر سرعت 15 فریم در ثانیه قادر به ضبط تصاویر هستند(رزولوشن حداکثر 2688*1520) و تقریبا در بین دوربینهای مداربسته 4 مگاپیکسلی تحت شبکه هم این موضوع کمی صادق است. البته بازهم در بسیاری از موارد این میزان نرخ فریم ضبط تصاویر کافی است. تقریبا میانگین نرخ فریم مورد نیاز ضبط تصاویر در کاربردها کمی پایینتر از 15 فریم در حالت استاندارد است.

با توجه به کیفیت متعادل دوربینهای مداربسته HDCVI 3.0 و قیمت پایینتر در مقابل دوربینهای مداربسته تحت شبکه، رقیب قدرتمندی به حساب می آیند.

نبود امکانات و قابلیتهای پیشرفته اما بازار خوب!

نسخه سوم محصولات داهوا تقریبا امکانات پیشرفته ای ندارند.

  • عدم پشتیبانی از TVI/AHD : در حال حاضر C52A1N از تکنولوژیهای دیگر آنالوگ HD پشتیبانی نمی کند، یعنی تکنولوژیهایی مثل TVI یا AHD هنوز در لیست سازگاری نیستند. البته Dahua قرار است در ماههای آینده با فرم ور جدید این امکان را ارتقاء دهد.
  • نبود PoC : انتقال انرژی از طریق کابلهای کواکسیال هنوز در بسیاری از محصولات ممکن نیست. هنوز هم جریان تصویری و انرژی الکتریکی باید بصورت مجزا منتقل شوند.

البته شرکتهایی هم مثل هایک ویژن اعلام کرده اند که این ویژگیها بر روی دوربینهای مداربسته TVI و رکوردرهای TVI ممکن خواهد بود اما هنوز در محصولات فروخته شده در آمریکای شمالی این قابلیتها ارائه نمی شود.

شکل ظاهری دوربین مداربسته

دوربینهای مداربسته HDCVI 3.0 خیلی شبیه دوربینهای مداربسته آنالوگ HD رایج هستند و تنها یک خروجی مجزای دیگر برای تصویر CVI و SD در کنار کابل برق وجود دارد. از نظر ظاهری خیلی این دوربینهای مداربسته با دوربینهای مداربسته تحت شبکه رقیب شباهت دارند:

دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

بعلاوه C52A1N یک DVR 4 کاناله آنالوگ HD است که دارای ورودیهای BNC برای تصاویر آنالوگ SD/CVI می باشد. در زیر تصاویر پنل جلویی و پشتی این دی وی آر را مشاهده می نمایید:

دستگاه DVR داهوا

کیفیت ارسال تصاویر در فاصله زیاد

تصاویر با رزولوشن بالا در طول کابل رایج RG59U در محدوده 30 متر تا 762 مورد بررسی قرار گرفتند.

در بررسیهای ما طول کابل تا 150 متر تقریبا تاثیر کمی روی کیفیت تصاویر (رنگ و جزئیات) داشته است. بر روی کابلی بین 300 تا 450 متر تصاویر کمی لکه دار و رنگها غلظت کمتری دارند و تاثیر کلی بر روی تصاویر ، ناچیز است. در آخر در کابلی بمسافت بیش از 600 متر رنگ پریدگی تصاویر و لکه ها بیشتر به چشم می خورند و جزئیات چهره و جدول آزمون بینایی وضوح کمتری دارند.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

کیفیت تصاویر در مقایسه با دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی آنالوگ HD داهوا را در کنار یک دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی تحت شبکه قرار داده و مقایسات را در تصاویری به شما ارائه کرده ایم.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

در روز و شب کیفیت تصاویر بین دو دوربین مداربسته یکسان بود. دوربین مداربسته CVI نویز کمتری داشت اما در جزئیات ظاهری تقریبا یکسان بودند.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا
کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

کارایی WDR

تفاوت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی CVI در صحنه WDR، در مقایسه با دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی تحت شبکه قابل مشاهده است:

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

در صحنه ای که نور پشت سر قوی باشد یا جایی که دری در انتهای تصویر باز شده باشد تقریبا کارایی دو دوربین مداربسته یکسان است و جزئیات و تابلوی سنجش بینایی بخوبی قابل مشاهده است. در صحنه های تاریکتر جزئیات تصویر دوربین مداربسته داهوا اصلا جالب نیست و جزئیات چهره در دوربین مداربسته رقیب بهتر دیده می شود.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

مقایسه کدک هوشمند و پهنای باند دوربین مداربسته

برای مقایسه دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی HDCVI داهوا را در کنار دوربین مداربسته تحت شبکه 4 مگاپیکسلی از همین برند قرار دادیم و میزان نرخ انتقال بیتها در شرایط Night/Day Time را بررسی کردیم. در حالت Nighttime نرخ انتقال بیتها تقریبا 3 برابر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی Turret Dome هایک ویژن بود ولی در Daytime این میزان بسیار کمتر از رقیب بود.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

توجه داشته باشید که داهوا از کدک H.264+ خودش استفاده می کند.

 

دوربین tiandy      قیمت دوربین مداربسته   شرکت نصب دوربین مدار بسته  هایک ویژن تهران


فشرده سازی 95 درصدی با کدک جدید U-Code شرکت یونی ویو

شرکت یونی ویو بعنوان هشتمین شرکت بزرگ تولید کننده تجهیزات نظارت تصویری و دوربین مداربسته تحت شبکه در جهان اخیرا از خلق تکنولوژی جدید فشرده سازی و انکدینگ تحت عنوان U-Code خبر داده است. این روش فشرده سازی می تواند مصرف پهنای باند را 80 تا 95 درصد بدون افت کیفیت کاهش دهد. چیزی که می تواند برای تمامی کاربران دوربین مداربسته جذاب بوده و به کاهش هزینه های کلی پروژه ختم شود.

کدک جدید U-code شرکت یونی ویو

ویژگی کدک U-Code یونی ویو

برخلاف تکنولوژیها و روشهای رایج فشرده سازی که برای کاهش هزینه های ذخیره سازی به کاهش شدت رزولوشن و کاهش نرخ فریم تصویر دست می زنند، روش کار کدک U-Code متفاوت و هوشمندانه تر عمل می کند. کدک U-Code با استفاده از IRP (درک منطقه هوشمند) به شناسایی حرکت در هر فریم از تصویر می پردازد و هر تصویری که دارای تغییراتی در ارکان صحنه و تصویر باشد بصورت اطلاعات مهم منتقل نموده و باقی اطلاعات ثابت(تصویر درخت و کوچه و دیوار و..) نیز بدون تغییری از اطلاعات ذخیره شده قبلی بی نیاز از جابجایی جدید در نظر گرفته می شود.

سازگاری با کدکهای H.264 و H.265

نه تنها استفاده از کدک U-Code مکانیزم فشرده سازی بهتری دارد بلکه با تمام دوربینهای مداربسته تحت شبکه یونی ویو که از کدکهای H.265 و H.264 استفاده می کنند سازگاری داشته و با بروزرسانیهایی می تواند در کارکرد و صرفه جویی در مصرف حافظه و هزینه ها بیش از روشهای فشرده سازی که تا کنون ابداع شده است کارایی داشته باشد.

در زیر می توانید به نمونه ای از سناریوی گفته شده نگاهی بیندازید.

نمونه تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی یونی ویو

برای مثال می توانید تصویر یک دوربین مداربسته تحت شبکه 4 مگاپیکسلی یونی ویو را مشاهده کنید که در حالت اول با فعال بودن کدک U-Code درحال ضبط تصاویر است. همانطور که می بینید میزان پهنای باند مورد استفاده 379 کیلوبیت است و حداکثر در یک روز به حافظه ای بیشتر  از 3 گیگابایت نیاز نخواهد داشت.

اما در تصویر بعد با غیر فعال سازی U-Code میزان پهنای باند مورد استفاده به 6 مگابیت در ثانیه می رسد و این یعنی در استفاده عادی در یک روز؛ دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی تا 63 گیگابایت حافظه را بر روی دستگاه NVR به هدر خواهد داد. با یک محاسبه ساده می بینید که با استفاده از کدک جدید Uniview صرفه جویی 95.3 درصدی در مصرف حافظه خواهید داشت و این یعنی فشرده سازی 95 درصدی برای محیطهای کم تحرکتر از تصویر زیر حتمی بود.

 

قیمت جی پی اس حیوانات  هایک ویژن تهران  ردیاب سالمندان   آداپتور صنعتی





:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 آذر 1400 | نظرات ()