SATA و ESATA یک فناوری ارتباطی پیشرفته هستند که  وظیفه انتقال اطلاعات از مادربرد دوربین های مداربسته به هارد دیسک را بر عهده دارند. SATA مخفف (Serial Advanced Technology Attachment) و eSATA مخفف (external SATA) است و تفاوت هایی جزیی در نحوه کد گذاری و ذخیره اطلاعات با یکدیگر دارند. در ادامه این مطلب به بررسی تفاوت های این دو تکنولوژی ارتباطی می پردازیم و در انتها  تفاوت پورت IDE و SATA  را توضیح می دهیم.

تفاوت SATA با ESATA

تنها تفاوت eSATA با تکنولوژی SATA در این است که eSATA انتقال اطلاعات را بر روی هارد اکسترنال انجام می دهد.

همچنین نکته دیگر در خصوص تفاوت این دو نوع تکنولوژی در این است که eSATA اطلاعات را کد گذاری و ترجمه نمی کند و در نتیجه اطلاعات با سرعت بالاتری ذخیره می شود و در نتیجه این تکنولوژی نسبت به USB 2 سریع تر است.   SATA و ESATA هر دو وظیفه ی انتقال اطلاعات را به عهده دارند. بنابراین این دو پورت، نمی توانند تامین کننده برق درایورها باشند.

بنابراین در هنگام نصب دوربین مداربسته، برای ذخیره اطلاعات توسط دستگاه های DVR و NVR  هایک ویژن، از درگاه های SATA و eSATA استفاده می شود.  همچنین دستگاه های ضبط کننده، DVR ها و NVR ها می توانند یک تا 16 پورت SATA داشته باشند. البته هر رابط SATA می تواند تنها حجم مشخصی از هاردها را پشتیبانی کند که اغلب این میزان از یک تا 6 ترابایت است.

نکاتی در مورد SATA و eSATA

  • پورتهای SATA و Esata فقط وظیفه انتقال اطلاعات را انجام می دهند. این دو پورت به هیچ وجه قادر به انتقال برق به درایوها نیستند.
  •  دو پورت eSATA و SATA بر روی مادربرد قرار دارند یا به صورت مجزا هستند. این پورت ها با استفاده از سرعت بالای اینترنت به آسانی فیلم ها و تصاویر با حجم بالا را در کوتاهترین زمان منتقل می کنند.
  • پورت های SATA استاندارد هستند و تفاوتی بین رابط های برندهای مختلف هارد دیسک وجود ندارد.
  • تعداد پورتی که برای eSATA و SATA استفاده می شود در هر سیستم متفاوت است. بنابراین تعداد پورت ها کاملا به مشخصات فنی DVR يا NVR بستگی دارد.

پورت SATA و ESATA

تفاوت پورت IDE و SATA در دوربین مداربسته

تکنولوژی قدیمی تر SATA را با نام پورت IDE می شناسیم. این تکنولوژی دارای درگاهی با 40 پین است و توسط کابل های نواری، وظیفه انتقال داده ها را به صورت موازی برعهده دارند.

در مقایسه IDE با SATA  می توان چنین عنوان کرد که پورت های SATA از 7 پین و کابل آن از 4 سیم تشکیل شده است و نسبت به (IDE)، بسیار باریک تر و منعطف ترند.

تبدیل کابل IDE به SATA و برعکس

کارت تبدیل SATA به IDE و بلعکس این امکان را می دهد که هارد دیسک و درایو های قدیمی IDE را به پورت جدید SATA تبدیل کنید.

این کارت ها همچنین قادرند به صورت برعکس  نصب هاردهای جدید ساتا را در پورت IDE فراهم کند. خوشبختانه، این آداپتور با اکثر سیستم ها و دستگاه ها کار می کند.

مقالات مرتبط:

  1. تاثیر طول کابل کشی بر کیفیت تصویر دوربین مداربسته
  2. مقایسه دوربین مدار بسته وارم لایت و استار لایت
  3. ویژگی smart ir در دوربین های مدار بسته
  4. دلایل نصب دوربین مداربسته
  5. دوربین مدار بسته وای فای