دوربین مداربسته دید در شب
نوشته شده توسط : dr

 

عشق دوربین!

“کارور” نویسنده آمریکایی، مجموعه داستانی دارد با عنوان «وقتی از عشق حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟!» البته در اینجا ما را با داستان و نویسنده و عشق کاری نیست، اما باید قبول کرد بسیاری از مشتریان ایرانی «عشق» بهترین‌ها را دارند، بی آن که سطح نیاز خود را سنجیده باشند. بسیاری از ما پیش از آن که نیاز امنیتی فضای تحت نظارت خود را ارزیابی کرده و مشخصات فنی دوربین مداربسته متناسب را برآورد کرده باشیم، به دنبال گران‌ترین یا بهترین دوربین مداربسته بازار می‌گردیم. در حالی‌که لزوماً گران قیمت‌بودن محصول نشان‌دهنده کارایی آن در هر محیطی نبوده و قیمت پایین‌تر کاهش کیفیت را مشخص نمی‌کند؛ در این باره حرف خواهیم زد!

فیلتر مادون قرمز یا فیلترینگ مادون قرمز

یکی از اشتباهات رایجی که در نوشتن و همین‌طور مرور محتواهای بی‌شمار مربوط به قابلیت دید در شب و تصویربرداری در تاریکی دوربین‌ها رخ می‌دهد، استفاده از عبارت «فیلتر مادون قرمز» است؛ این عبارت به سبب معنایی دوپهلوی خود غلط‌انداز است. فیلتر مادون قرمز می‌تواند معادل IR-Pass یا IR-Cut باشد؛ دو کاربرد متضاد! فیلتر مادون قرمز (حالت اول) به فیلتری اشاره دارد که پرتوهای مادون قرمز را به خود جذب می‌کند، در صورتی که IR-Cut فیلتری است که جلوی ورود اشعه مادون قرمز را به داخل دوربین در طول روز گرفته و کیفیت تصویر روز (روشنایی) را تضمین می‌کند.

یک  دوربین مداربسته  مادون قرمز زبل!

دید در شب دوربین مداربسته از دوربین مداربسته IP گرفته تا دوربین مداربسته AHD یا حتی دوربین‌ مداربسته آنالوگ اغلب با استفاده از از تعدادی ال‌ای‌دی مادون قرمز ممکن شده است. مشکل این روش اشباع تصاویر یا همان Overexpose شدن تصویر است؛ با توجه به اینکه نور مادون قرمز ارسالی به همه‌چیز به‌طور یکسان تابانده می‌شود، اجسام نزدیک به دوربین دچار اشباع نوری شده و کیفیت تصویر آنها افت می‌کند و به‌صورت نقاط سفید دیده می‌شوند. برای حل این مشکل، سامانه مادون قرمز هوشمند Smart IR بر روی دوربین‌های مداربسته نصب گردیده که نور انداخته شده بر موضوعات تصویربرداری را متناسب با فاصله تنظیم می‌کند.

حذف نور مادون قرمز؛ دنیای مجازی/ دنیای واقعی

استفاده از حذف‌کننده نور مادون قرمز، برای تمام دوربین‌های مداربسته دارای قابلیت دید در شب لازم است. به این معنا که هر چیزی در طول روز از خود علاوه بر بازتاب نور مرئی، پرتوی مادون قرمز ساطع می‌کند. این دو نوع پرتو دریافتی در شکل‌گیری تصویر اختلال ایجاد کرده، وضوح تصویر را متاثر می‌سازند؛ دوربین به دو صورت مکانیکی یا الکترونیکی یا سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نور مادون قرمز را حذف می‌کنند.
بدیهی است که حذف نور به صورت واقعی از حذف نرم‌افزاری اثر پرتو مادون قرمز بر از تصویر، کیفیت و قیمت بالاتری خواهد داشت.

از چه حرف می‌زنیم؟!

برای نظارت بر یک انبار کوچک با ابعادی در حدود 5 متر در 3 متر کافی است از برای مثال می‌توان از یک دوربین مداربسته ویوتک بولت استفاده کنیم که قابلیت دید در شبی با برد موثر حدود 6 متر داشته باشد؛ می‌توان به‌جای هزینه‌کرد برای دوربینی با برد بیشتر و تصویر بهتر، آن را به امکاناتی چون تشخیص حرکت مسلح کرد؛ یا اگر فضایی خالی مانند آسانسور نیاز به مونیتورینگ دارد، سیستم مادون قرمز هوشمند از الزامات نیست. و در جایی مثل ورودی فرودگاه که 365 روز سال به‌طور شبانه روزی روشن است، نیازی به استفاده از دوربینی با قابلیت دید در شب نخواهد بود و شاید یک دوربین مداربسته سامسونگ دام بدون IR افاقه کند! در نهایت آنچه که ما از آن حرف می‌زنیم، «تناسب» است؛ تناسب نیاز و خرید دوربین مداربسته!

تی وی تی 

دید در شب دوربین مداربسته چیست و چگونه عمل می کند؟

 

دوربین مداربسته آنگونه که از اسمش پیداست برای پوشش دهی 24 ساعته از یک مکان می باشد و در تمام ساعات شبانه روز بدون وقفه باید عمل کند.هنگام روز دوربین مدار بسته به خوبی عمل کرده و وظیفه پوشش دهی و نظارت مکان را با وضوح زیاد انجام می دهد. اما سازنده های دوربین مداربسته برای رفع مشکل دریافت تصویر در شب هنگام و در نور کم چه فکری کرده اند؟ با هم به بررسی تکنولوژی های دوربین مداربسته دید در شب میپردازیم.

دید در شب بهتر با گشودگی بیشتر دیافراگم

در بسیاری از دوربین های مدار بسته برای اینکه در شب از دید بهتری برخوردار شوند از دیافراگمی با کشودگی بیشتر استفاده می شود تا سنسور بتواند در شب نور بیشتری از محیط دریافت نماید. این همان تکنولوژی است که اکنون در بسیاری از گوشی های موبایل دیده می شود. دیافراگم قطعه ای است که بعد از لنز و قبل از سنسور قرار می گیرد و میزان دریافت نور از لنز به سنسور را تعیین می کند.

دوربین مداربسته دید در شب به واسطه باز شدن و نور گیری دیافراگم

هر چقدرعدد درجه بندی دیافراگم نزدیک به یک باشد از گشودگی دیافراگم بیشتری بهره می بریم و مقدار نور بیشتری در شب برخودار خواهیم شد. اما خب این تکنولوژی نیز بی نقص نیست و گشودگی زیاد دیافراگم در دوربین مداربسته دید در شب، این معضل را دارد که عمق میدان به شکل محسوسی کاهش یابد و مقدار نقاط فوکوس در یک تصویر کم شود. خوشبختانه به دلیل اتوماتیک بودن دیافراگم، این قطعه در طول روز نور کمتری را از خود عبور داده و عمق میدان گسترده ای را پوشش می دهد.

هایک ویژن

نقاط قوت استفاده از دیافراگم

  • دید درشب دوربین مداربسته بدون استفاده از سخت افزار ارسال نور
  • نا محسوس بودن مکان دوربین و سمت لنز آن در شب
  • دید در شب رنگی و تصویر مناسب

نقاط ضعف استفاده از دیافراگم باز

  • عمق میدان کم و فوکوس محدود دوربین مداربسته
  • عدم توانایی دریافت تصویر در تاریکی مطلق
  • کم شدن سرعت شاتر و تاخیر داشتن تصویر

استفاده از امواج مادون قرمز برای دید درشب دوربین مداربسته

امواج مادون قرمز یا Infrared که در اصطلاح IR نام دارد، نوعی از امواج نوری است که با چشم غیر مسلح انسان قابل دید نمی باشد. اما سنسور دوربین مدار بسته بگونه ای طراحی شده که می توانند این نور را در محیط دریافت نمایند و اجسام را به واسطه این نور شناسایی کنند. تکنولوژی دوربین مدار بسته به واسطه Led مادون قرمز بسیار ارزان است ودوربین مداربسته دید در شب  قادر است در محدوده ی پوشش دهی مادون قرمز تصاویر بسیار مناسبی را دریافت نماید.

اما بازهم تکنولوژی امواج مادون قرمز معایبی نیز دارد و آن هم برد پایین امواج مادون قرمز به نسبت نورطبیعی است، که می بایست برای پوشش دهی بیشتر از پروژکتورهای بزرگتر یا از دوربین مداربسته دید در شب با Led های مادون قرمز بیشتر استفاده گردد. همچنین امواج IR قابلیت گذر از شیشه را ندارد و اگر درب شیشه ای یا دیوار شیشه ای در مسیر باشد، دید درشب در آن سوی شیشه وجود نخواهد داشت. اما این پایان معایب این تکنولوژی نیست و دوربین مدار بسته دید در شب با تکنولوژی IR در تاریکی تصاویر سیاه و سفید تهیه می کند. علت آن هم عدم تشخیص رنگ با امواج مادون قرمز می باشد.

بیشتر بخوانید:   نصب دوربین مداربسته       

محاسن تکنولوژی مادون قرمز

  • قیمت پایین با عملکرد مناسب دوربین در شب
  • دید در شب مناسب و تصویر با کیفیت
  • داشتن تصویر در تاریکی مطلق

معایب تکنولوژی مادون قرمز

  • دید در شب سیاه و سفید
  • پوشش دهی کمتر نور مادون قرمز در مقایسه با تور مرعی
  • عدم عبور امواج از شیشه
  • تخصصی بودن تنظیم دوربین مداربسته برای دید در شب

تکنولوژی استارلایت برای دید در شب رنگی

در مقاله ای اختصاصی در مورد دوربین مداربسته استارلایت توضیح داده ایم. اما اگر بخواهیم به صورت مختصر در مورد تکنولوژی استارلایت بگوییم، استفاده از گشودگی دیافراگم و تکنولوژی IR در یک محصول است.

بگذارید به صورت ساده توضیح دهیم که دوربین های مداربسته دید در شب با تکنولوژی استارلایت به یک سنسور قوی و با حساسیت بالا و همچنین گشودگی دیافراگم بالا عرضه شده که با کمترین میزان نور تصویر رنگی را تهیه نماید، اما اگر در محیط نور آنقدر کم شود که دیگر از روش اول تصویری مطلوب دریافت نشود، دوربین از امواج مادون قرمز برای روشن کردن محیط استفاده می کند و تصاویر سیاه و سفید خواهد شد.

تکنولوژی دوربین مداربسته دید در شب رنگی شارپ

شرکت شارپ با استفاده از دو تکنولوژی امواج مادون قرمز و ماوراء بنفش توانست از دوربین مداربسته رنگی در تاریکی مطلق پرده برداری کند. هر چند این دوربین های مداربسته هنوز با فراگیر شدن فاصله زیادی دارد اما روش استفاده از این تکنولوژی ها جالب می باشد. دوربین مداربسته این شرکت ابتدا موقعیت اشیاء را در اطراف دوربین شناسایی کرده و به وسیله امواج ماوراء بنفش طیف تغییر نوری را شناسایی و به وسیله یک پردازنده انحصاری، رنگی نزدیک به رنگ اصلی را باسازی کرده و به این ترتیب تصویری رنگی خروجی می دهد. اما از معایب بزرگ این تکنولوژی قیمت بسیار بالا و گستره پوشش دهی کم آن است تا مانع فراگیر شدن این تکنولوژی در جهان باشد.

محاسن تکنولوژی رنگی شارپ

  • دید در شب رنگی با رنگ بندی مناسب
  • استفاده هم زمان از دو طیف نوری مادون قرمز و ماوراء بنفش

معایب تکنولوژی دید در شب شارپ

  • قیمت بسیار بالای دوربین مداربسته دید در شب رنگی
  • پوشش دهی کم دید در شب و رنگهای ساختگی

 

 





:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: