نوشته شده توسط : dr

بررسی دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی آنالوگ HD داهوا

 

دوره ای بود که دوربین مداربسته SD مشهور بود، پس از آن دوره به دوربین مداربسته 1080P رسیدیم. اما امروز دیگر دوربینهای مداربسته آنالوگ HD با رزولوشنی معادل 4 مگاپیکسل یا بالا در صدر خرید قرار می گیرند.

در این مقاله به بررسی دو دوربین مداربسته جدید شرکت داهوا با پلتفرم CVI 3.0 با نامهای A43AG23 (دوربین مداربسته turret)  و A43AB23 (دوربین مداربسته بولت) می پردازیم و درکنار آنها نیز از DVR همین شرکت با نام C52A1N برای بررسی تفاوتهای دوربینهای مداربسته آنالوگ HD و تحت شبکه می پردازیم.

دوربین مداربسته آنالوگ HD 4 مگاپیکسلی داهوا تصاویری تقریبا معادل دوربینهای مداربسته تحت شبکه همرده اش دارد. شرایطی مثل نور کامل، نور کم و صحنه های نیازمند WDR از موقعیتهایی بود که تقریبا کارکردی یکسان داشتند. قیمت دوربینهای مداربسته آنالوگ HD در این رده تقریبا نسبت به همرده هایشان در بین دوربینهای مداربسته تحت شبکه 35 تا 40 درصد کمتر است.

بعلاوه قابلیت بهره مندی از کابلهای بلند و بهبود فاصله انتقال تصاویر بر روی کابل کواکسیال تا تقریبا 457 متر (1500 فوت) بدون افت می تواند قابلیت رقابتی را بهبود بخشد.

مهم ترین محدودیت تکنولوژی CVI 3.0 دوربینهای مداربسته آنالوگ HD به نرخ ضبط فریمها باز می گردد. برای مثال مدلهای دوربین مداربسته ای که در حال بررسی هستیم تنها در حداکثر سرعت 15 فریم در ثانیه قادر به ضبط تصاویر هستند(رزولوشن حداکثر 2688*1520) و تقریبا در بین دوربینهای مداربسته 4 مگاپیکسلی تحت شبکه هم این موضوع کمی صادق است. البته بازهم در بسیاری از موارد این میزان نرخ فریم ضبط تصاویر کافی است. تقریبا میانگین نرخ فریم مورد نیاز ضبط تصاویر در کاربردها کمی پایینتر از 15 فریم در حالت استاندارد است.

با توجه به کیفیت متعادل دوربینهای مداربسته HDCVI 3.0 و قیمت پایینتر در مقابل دوربینهای مداربسته تحت شبکه، رقیب قدرتمندی به حساب می آیند.

نبود امکانات و قابلیتهای پیشرفته اما بازار خوب!

نسخه سوم محصولات داهوا تقریبا امکانات پیشرفته ای ندارند.

  • عدم پشتیبانی از TVI/AHD : در حال حاضر C52A1N از تکنولوژیهای دیگر آنالوگ HD پشتیبانی نمی کند، یعنی تکنولوژیهایی مثل TVI یا AHD هنوز در لیست سازگاری نیستند. البته Dahua قرار است در ماههای آینده با فرم ور جدید این امکان را ارتقاء دهد.
  • نبود PoC : انتقال انرژی از طریق کابلهای کواکسیال هنوز در بسیاری از محصولات ممکن نیست. هنوز هم جریان تصویری و انرژی الکتریکی باید بصورت مجزا منتقل شوند.

البته شرکتهایی هم مثل هایک ویژن اعلام کرده اند که این ویژگیها بر روی دوربینهای مداربسته TVI و رکوردرهای TVI ممکن خواهد بود اما هنوز در محصولات فروخته شده در آمریکای شمالی این قابلیتها ارائه نمی شود.

شکل ظاهری دوربین مداربسته

دوربینهای مداربسته HDCVI 3.0 خیلی شبیه دوربینهای مداربسته آنالوگ HD رایج هستند و تنها یک خروجی مجزای دیگر برای تصویر CVI و SD در کنار کابل برق وجود دارد. از نظر ظاهری خیلی این دوربینهای مداربسته با دوربینهای مداربسته تحت شبکه رقیب شباهت دارند:

دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

بعلاوه C52A1N یک DVR 4 کاناله آنالوگ HD است که دارای ورودیهای BNC برای تصاویر آنالوگ SD/CVI می باشد. در زیر تصاویر پنل جلویی و پشتی این دی وی آر را مشاهده می نمایید:

دستگاه DVR داهوا

کیفیت ارسال تصاویر در فاصله زیاد

تصاویر با رزولوشن بالا در طول کابل رایج RG59U در محدوده 30 متر تا 762 مورد بررسی قرار گرفتند.

در بررسیهای ما طول کابل تا 150 متر تقریبا تاثیر کمی روی کیفیت تصاویر (رنگ و جزئیات) داشته است. بر روی کابلی بین 300 تا 450 متر تصاویر کمی لکه دار و رنگها غلظت کمتری دارند و تاثیر کلی بر روی تصاویر ، ناچیز است. در آخر در کابلی بمسافت بیش از 600 متر رنگ پریدگی تصاویر و لکه ها بیشتر به چشم می خورند و جزئیات چهره و جدول آزمون بینایی وضوح کمتری دارند.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

کیفیت تصاویر در مقایسه با دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی آنالوگ HD داهوا را در کنار یک دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی تحت شبکه قرار داده و مقایسات را در تصاویری به شما ارائه کرده ایم.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

در روز و شب کیفیت تصاویر بین دو دوربین مداربسته یکسان بود. دوربین مداربسته CVI نویز کمتری داشت اما در جزئیات ظاهری تقریبا یکسان بودند.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا
کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

کارایی WDR

تفاوت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی CVI در صحنه WDR، در مقایسه با دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی تحت شبکه قابل مشاهده است:

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

در صحنه ای که نور پشت سر قوی باشد یا جایی که دری در انتهای تصویر باز شده باشد تقریبا کارایی دو دوربین مداربسته یکسان است و جزئیات و تابلوی سنجش بینایی بخوبی قابل مشاهده است. در صحنه های تاریکتر جزئیات تصویر دوربین مداربسته داهوا اصلا جالب نیست و جزئیات چهره در دوربین مداربسته رقیب بهتر دیده می شود.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

مقایسه کدک هوشمند و پهنای باند دوربین مداربسته

برای مقایسه دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی HDCVI داهوا را در کنار دوربین مداربسته تحت شبکه 4 مگاپیکسلی از همین برند قرار دادیم و میزان نرخ انتقال بیتها در شرایط Night/Day Time را بررسی کردیم. در حالت Nighttime نرخ انتقال بیتها تقریبا 3 برابر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی Turret Dome هایک ویژن بود ولی در Daytime این میزان بسیار کمتر از رقیب بود.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی داهوا

توجه داشته باشید که داهوا از کدک H.264+ خودش استفاده می کند.

 

دوربین tiandy      قیمت دوربین مداربسته   شرکت نصب دوربین مدار بسته  هایک ویژن تهران


فشرده سازی 95 درصدی با کدک جدید U-Code شرکت یونی ویو

شرکت یونی ویو بعنوان هشتمین شرکت بزرگ تولید کننده تجهیزات نظارت تصویری و دوربین مداربسته تحت شبکه در جهان اخیرا از خلق تکنولوژی جدید فشرده سازی و انکدینگ تحت عنوان U-Code خبر داده است. این روش فشرده سازی می تواند مصرف پهنای باند را 80 تا 95 درصد بدون افت کیفیت کاهش دهد. چیزی که می تواند برای تمامی کاربران دوربین مداربسته جذاب بوده و به کاهش هزینه های کلی پروژه ختم شود.

کدک جدید U-code شرکت یونی ویو

ویژگی کدک U-Code یونی ویو

برخلاف تکنولوژیها و روشهای رایج فشرده سازی که برای کاهش هزینه های ذخیره سازی به کاهش شدت رزولوشن و کاهش نرخ فریم تصویر دست می زنند، روش کار کدک U-Code متفاوت و هوشمندانه تر عمل می کند. کدک U-Code با استفاده از IRP (درک منطقه هوشمند) به شناسایی حرکت در هر فریم از تصویر می پردازد و هر تصویری که دارای تغییراتی در ارکان صحنه و تصویر باشد بصورت اطلاعات مهم منتقل نموده و باقی اطلاعات ثابت(تصویر درخت و کوچه و دیوار و..) نیز بدون تغییری از اطلاعات ذخیره شده قبلی بی نیاز از جابجایی جدید در نظر گرفته می شود.

سازگاری با کدکهای H.264 و H.265

نه تنها استفاده از کدک U-Code مکانیزم فشرده سازی بهتری دارد بلکه با تمام دوربینهای مداربسته تحت شبکه یونی ویو که از کدکهای H.265 و H.264 استفاده می کنند سازگاری داشته و با بروزرسانیهایی می تواند در کارکرد و صرفه جویی در مصرف حافظه و هزینه ها بیش از روشهای فشرده سازی که تا کنون ابداع شده است کارایی داشته باشد.

در زیر می توانید به نمونه ای از سناریوی گفته شده نگاهی بیندازید.

نمونه تصویر دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی یونی ویو

برای مثال می توانید تصویر یک دوربین مداربسته تحت شبکه 4 مگاپیکسلی یونی ویو را مشاهده کنید که در حالت اول با فعال بودن کدک U-Code درحال ضبط تصاویر است. همانطور که می بینید میزان پهنای باند مورد استفاده 379 کیلوبیت است و حداکثر در یک روز به حافظه ای بیشتر  از 3 گیگابایت نیاز نخواهد داشت.

اما در تصویر بعد با غیر فعال سازی U-Code میزان پهنای باند مورد استفاده به 6 مگابیت در ثانیه می رسد و این یعنی در استفاده عادی در یک روز؛ دوربین مداربسته 4 مگاپیکسلی تا 63 گیگابایت حافظه را بر روی دستگاه NVR به هدر خواهد داد. با یک محاسبه ساده می بینید که با استفاده از کدک جدید Uniview صرفه جویی 95.3 درصدی در مصرف حافظه خواهید داشت و این یعنی فشرده سازی 95 درصدی برای محیطهای کم تحرکتر از تصویر زیر حتمی بود.

 

قیمت جی پی اس حیوانات  هایک ویژن تهران  ردیاب سالمندان   آداپتور صنعتی





:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : dr

 


فناوری Digital noise reduction) DNR) در دوربین مداربسته

در تاریخ توسعه فناوری های دوربین مداربسته شاید بتوان گفت که مهمترین مشکل سد راه کیفیت تصاویر ضبط شده توسط دوربین های مداربسته، مشکلات ناشی از نویزهای محیطی بوده است. با توجه به توسعه تجهیزات الکترونیک و همچنین شتاب روز افزون استفاده از این تجهیزات در مناطق مختلف کاملا بدیهیست که دوربین  های مداربسته در هر جایی که نصب شوند در معرض دریافت سیگنال های مختلفی خواهند بود که می تواند کیفیت تصاویر ضبط شده توسط این دوربین ها را کاهش دهد. برای مثال ایجاد تصاویر برفکی و تار و یا اختلال در رنگ های تصاویر دوربین مداربسته همگی ناشی از آلودگی های سیگانال های محیط است.

 

فناوری DNR یا Digital Noise Reduction یکی از آخرین خلاقیت های توسعه دهندگان و تولید کنندگان دوربین مداربسته است تا بتوانند تاثیر نویزهای محیطی بر روی تصاویر دوربین مداربسته را به شکل دیجیتال حذف کنند. این فناوری امروز با ورژن پیشرفته تر خود با نام ۳D-DNR نیز شناخته می شود. در مدل پیشرفته DNR نویزهای محیطی به شکل بسیار موثر تری حتی در شرایط محیط های کم نور نیز فیلتر می شوند.

 

انواع نویز در دوربین های مداربسته

 

اگر بخواهیم نویزهای مختلفی که بر روی کیفیت تصاویر دوربین مداربسته تاثیر مخربی می گذارند را دسته بندی کنیم می توان به دو دسته زیر اشاره کرد:

 

  • یکی از رایج ترین نوع نویز که به شکل نقاط سیاه و سفید در تصویر دیده می شود، به داغ شدن سنسورهای CCD یا نشستن گرد و غبار بر روی دوربین مداربسته مربوط می شود. عموما چنین اختلالی به صورت تصادفی ایجاد می شود.
  • در دومین دسته بندی نویزهای دوربین مداربسته باید به اختلال الکتریسیته در مدارهای دوربین های مداربسته اشاره کرد. در صورت ایجاد اختلال الکتریسیته رنگ پیکسل های تصاویر ضبط شده با رنگ واقعی محیط تفاوت خواهد داشت و در نهایت یک تصویر کدر و تار شده به دست شما می رسد.

 

فناوری DNR

بیشتر بخوانید :  پکیج دوربین مداربسته    نصب دوربین مداربسته  نمایندگی هایک ویژن

تکنولوژی DNR

 

تکنولوژی DNR دقیقا برای برطرف کردن نویزهای گفته شده در بالا طراحی شده است. این فناوری از تکنیک فریم به فریم تصاویر استفاده می کند و با استفاده از هوش مصنوعی فریم های ضبط شده توسط دوربین را آنالیز می کند. در صورتی که در مقایسه فریم های تصاویر ضبط شده با فریم قبلی، نقطه نامتعارفی توسط دوربین تشخیص داده شود آن نقطه حذف می شود. به عبارتی هوش مصنوعی به کار رفته در دوربین مداربسته با استفاده از فناوری DNR فریم های پی در پی را با هم مقایسه می کند و در صورتی که نقاطی به یکباره در تصویر ظاهر شوند که همخوانی با فریم قبل نداشته باشند را حذف می کند.

 

مشکل اصلی که برای تکنولوژی DNR  ذکر می شود این است که این فناوری در یک دستور العمل کلی توانایی برطرف کردن نویز تصاویر جلوی و نزدیک به دوربین را دارد اما اشیا با فاصله دورتر و در پس زمینه تصویر توسط این تکنیک پردازش نمی شود و در نتیجه نویز تصاویر پس زمینه باقی می ماند. برای مثال در یک پارکینگ تصاویر افرادی که در جلوی اتوموبیل قرار گرفته اند به عنوان تصاویر جلویی توسط دوربین پردازش می شود و نویز آنها نیز برطرف می شود اما اتوموبیل ها که در پشت سر افراد قرار دارند و به عنوان تصاویر پس زمینه نویزشان باقی خواهد ماند.

 

فناوری DNR

 

 

تکنولوژی ۳D DNR

 

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم ورژن توسعه یافته فناوری DNR از دقت بیشتری برخوردار است و با نام تکنولوژی ۳D DNR مدتی است که به بازار عرضه شده است. در این تکنولوژی بجای مقایسه فریم های تصاویر از مقایسه پیکسل های تصویر با دقت بسیار بالا استفاده می شود. به عبارتی در این فناوری هر پیکسل تصویر با پیکسل های مجاور آن مقایسه می شود و در صورت مقایرت های ناهمگون ، هوش مصنوعی بکار رفته در تکنولوژی ۳D DNR این مغایرت ها را نویز محیطی تشخیص داده و آنها را حذف می کند. کاملا مشخص است که در تکنولوژی ۳D DNR وضوع تصویر به شدت بهتر از فناوری های دیگر خواهد بود.

 

مزایای تکنولوژی ۳D DNR

 

  1. ۳D DNR سیگنال‌های واضح‌تری نسبت به DNR تولید می‌کند. این موضوع باعث می‌شود با صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی، مدت زمان بیشتری روی هارددیسک ذخیره شود.
  2. دوربین‌هایی که از تکنولوژی ۳D DNR استفاده می‌کنند، عکس‌های شفاف و واضح‌تری ارائه می‌کنند. که این باعث می‌شود تشخیص چهره دقیق‌تر شود.
  3. تکنولوژی ۳D DNR با کاهش نویزها، حرکات اضافی ناشی از نویزها در تصویر را نیز کاهش داده که این موضوع باعث می‌شود دستگاه DVR بطور بسیار کارآمدتر عمل موشن دیتکت (تشخیص حرکت) را بخصوص در محیطی که نور کم است، انجام دهد.

نکته نهایی در خصوص تکنولوژی ۳D DNR این است که این فناوری جدید کمک شایانی به عملکرد دوربین های تشخیص چهره و تشیخص حرکت کرده و باعث می‌شود دقت این دوربین ها به حد اعجاب آوری افزایش پیدا کند.

 



:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : dr

 


EOC در دوربین مدار بسته

EOC در دوربین مدار بسته : دوربین های مداربسته به مانند دیگر تجهیزات الکترونیکی در سال های اخیر تغییرات بسیار بزرگی در فناوری های پیشرفته داشته اند. بالا رفتن کیفیت تصاویر و استفاده کردن از سخت افزارها و نرم افزارهای جدید به همراه توسعه هوش مصنوعی انقلابی در حوزه امنیت تصویری در سرتاسر جهان رقم زده است. برخی از این فناوری ها به شدت تخصصی است و برای اهل فن و نصب کننده های دوربین مدار بسته مهم خواهد بود که این فناوری های جدید را بشناسند. در ادامه این مطلب به معرفی تکنولوژی EOC در دوربین های مداربسته می پردازیم.

آشنایی با تکنولوژی EOC

این تکنولوژی به قابلیت های کابلهای کواکسیال مربوط می شود. در معنای لغوی نیز EOC مخفف  Ethernet Over Coaxial و به معنای اترنت ( شبکه کامپیوتری کابلی) بر بستر کابل کواکسیال است. اگر بخواهیم توضیح دقیق درباره این تکنولوژی ارائه دهیم باید قبل از هر چیز توضیح مختصری درباره کابل های کواکسیال به شما داده شود. کابل های کواکسیال نسل جدید کابلها برای انتقال تصویر در دوربین های مداربسته هستند، دوربین های مداربسته آنالوگ از این کابل ها برای انتقال تصاویر دریافتی استفاده می کنند و در مقابل دوربین های تحت شبکه از کابل های شبکه در جهت انتقال تصاویر و دیتا بهره می برند.

اما کابل های کواکسیال به مانند هر بستر دیگر در دنیای ما دارای محدودیت هایی است. در دوربین های مداربسته آنالوگ HD برای هر دوربین یک کابل کواکسیال مجزا نیاز است و این کابلها در نهایت به دستگاه DVR متصل می شوند. بنابراین واضح است که در پروژه های نصب دوربین مداربسته هرچه تعداد دوربین ها افزایش پیدا می کند نیاز به کابل کشی نیز بیشتر می شود. تکنولوژی EOC دقیقا برای برطرف کردن این مشکل توسعه یافته است.

استفاده از کابل کواکسیال بجای کابل شبکه

شاید به طور مختصر بتوان گفت که مهمترین قابلیت تکنولوژی EOC این است که می توانید از کابل کواکسیال بجای کابل شبکه در پروژه های نصب دوربین مدار بسته استفاده کنید. برای درک بهتر این فناوری باید اول توضیح دهیم که تفاوت های کابل کواکسیال و کابل شبکه در چیست. مهمترین تفاوت این دو کابل در این است که کابل های شبکه داده ها را به صورت دیجیتال ارسال می کنند اما کابل های کواکسیال اطلاعات دریافتی را به صورت امواج سینوسی و به وسیله تغییرات اعمال شده ولتاژ برق ارسال می کنند.

وقتی یک وسیله نصب شده بر روی یک شبکه اقدام به ارسال اطلاعات بر روی کابل کواکسیال می کند این اطلاعات با یک طول موج و فرکانس مشخص ارسال می شود و به این طریق برای هر دوربین مداربسته یک packet روی کابل ایجاد می شود. در نهایت در انتهای خط کابلهای کواکسیال این packet  ها از هم تفکیک می شوند و به شکل دقیق مشخص می شود که هر سیگنال برای کدام دوربین مداربسته است. با کمک تکنولوژی جدید EOC این فرآیند به شکلی ساده تر انجام می شود و شما می توانید دوربین مداربسته تحت شبکه را به وسیله کابل کواکسیال در بستر شبکه قرار دهید.

 

EOC در دوربین مدار بسته

بیشتر بخوانید: هایک ویژن  پک دوربین مداربسته

 

کیت های ترکیبی POC و EOC

نکته دیگر در خصوص این تکنولوژی این است که در تکنولوژی POC و EOC در واقع ما از برق متناوب استفاده می کنیم یعنی در سیم ها برق متناوب جریان دارد، حال دوربین باتبدیل جریان برق متناوب به مستقیم برق مورد نیاز خود را نیز تامین می کند.

همچنین کیت های ترکیبی POC و EOC وجود دارند که می توانند بطور همزمان داده های شبکه را انتقال دهند و برق دوربین را نیز با همان کابل کواکسیال تامین کنند. بنابراین دوربین مدار بسته EOC تنها دارای یک عدد سوکت BNC است که میتواند توان مصرفی دوربین و انتقال دیتا را همزمان انجام دهد.

 

مزایا و معایب تکنولوژی EOC

  • کاهش هزینه های کابل کشی دوربین مدار بسته تحت شبکه بواسطه استفاده از کابل کواکسیال و حذف کابل برق.
  • افزایش متراژ پیاده سازی بستر دوربین مدار بسته تحت شبکه از ۱۰۰ متر به ۲۰۰ متر.
  • سهولت در نصب و راه اندازی
  • دریافت تصاویر با کیفیت بواسطه استفاده از دوربین مدار بسته تحت شبکه

مانند هر تکنولوژی دیگری در دنیا برای تکنولوژی EOC  نیز معایبی وجود دارد که مهم ترین آنها اتصالات بیش از حد سه راهی های BNC  است که در هنگام قطعی تصاویر، عیب یابی را سخت خواهند کرد.

 

مقالات مرتبط برای مطالعه بیشتر:

  1. سرعت شاتر در دوربین مداربسته
  2. نحوه محاسبه یو پی اس برای دوربین مدار بسته
  3. نصب دوربین مداربسته در رستوران ها
  4. قیمت دوربین خودرو
  5. دستگاه DVR هیبرید
  6. دوربین پلاک خوان


:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : dr

 


دوربین مدار بسته وریفوکال

دوربین مداربسته وریفوکال : استفاده از دوربین های مداربسته برای افزایش امنیت و نظارت دقیق تر بر مکان های مختلف هر روز بیشتر می شود و از سوی دیگر شاهد ورود هر روزه تکنولوژی های جدید و انواع مختلفی از دوربین مدار بسته با نام برندهای متفاوت ( مانند برند هایک ویژن ) در دنیا هستیم. یکی از شاخص های مهم در ایجاد تنوع در کاربرد های دوربین مداربسته، تفاوت در لنزهای بکار رفته در تولید این دوربین ها است. برای مثال لنزهای متغییر و ثابت هر کدام در مکان ها و پروژه های متفاوتی کاربرد دارند. در یک دسته بندی کلی لنزهای دوربین مداربسته با توجه به امکان تغییرات در فاصله کانونی به دو دسته کلی تقسیم می شوند، یکی دوربین های با لنز ثابت ( FIX) و دوم دوربین های دارای لنزهای متغییر ( varifoca) . در ادامه این مطلب به بررسی انواع لنز در دوربین های مداربسته و کاربردهای آنها می پردازیم .

لنز با فاصله کانونی متغیر

لنزهای با فاصله کانونی متغییر با نام لنزهای وریفوکال (varifoca) در بازار دوربین های مداربسته شناخته می شوند و در این لنزها طیف متنوعی از تغییرات در فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته در دسترس است. نکته مهم در خصوص لنزهای دوربین مدار بسته وریفوکال این است که این لنزها به دلیل فاصله کانونی کوتاه به عنوان لنزهای زوم کارایی ندارند و تنها برای تنظیم دقیق تصاویر دوربین مداربسته در شرایطی استاندارد بین دو لنز استفاده می شود. دلیل اصلی ساخت این نوع لنزها ایجاد راحتی در نصب دوربین مداربسته و صرفه جویی در هزینه ها بوده است.

بنابراین در یک کلام می توان چنین گفت که این نوع لنز دوربین مدار بسته باعث استاندارد سازی سیستم ها و کاهش هزینه می شود.

دوربین مدار بسته وریفوکال

لنز زوم دستی دوربین مدار بسته

این نوع لنز این امکان را می دهد که فاصله کانونی برای دریافت تصاویر توسط دوربین به صورت دستی تنظیم شود. معمولا این کار با استفاده از یک حلقه کنگره دار در بدنه لنز انجام می شود. بنابراین تنظیمات دستی با حلقه موجود در بدنه مفهوم بزرگ نمایی تصاویر با فاصله کانونی طولانی تر را امکان پذیر می کند. نسبت بزرگ نمایی به نسبت اعداد یک به شش بیان می شود، به این معنی که طولانی ترین فاصله کانونی شش برابر کوتاه ترین فاصله است.

 

لنز زوم موتو رایز شده

لنزهای موتورایز شده همانطور که از اسم آنها پیدا است این قابلیت را دارند که تنظیمات لنز بجای آنکه توسط دست انسان انجام شود توسط موتور تعبیه شده در دوربین انجام شود. نحوه عملکرد این لنزها به این شکل است که حلقه زوم لنز توسط یک موتور کوچک DC و با کنترل از راه دور برای ایجاد تصاویر شفاف تنظیم می شود. نکته مهم در خصوص این نوع لنزها این است که امکان استفاده گسترده از آنها در دوربین مداربسته نیست چرا که زاویه شیب دوربین مداربسته اغلب نیاز به تغییراتی دارد که توسط موتور DC این لنزها دقت کافی را ندارد.

نکته بسیار مهم در خصوص لنزهایی که بر روی دوربین مداربسته نصب می شود این است که قبل از هر چیز باید نسبت وزن دوربین مداربسته و لنز محاسبه شود. در صورت عدم توجه به این نسبت ها بدن دوربین ممکن است آسیب جدی ببیند و متحمل هزینه های گزافی می شوید. پیشنهاد ما این است ک هم برای نصب دوربین مدار بسته و هم برای انتخاب لنزها با شرکت های معتبر نصب دوربین مداربسته قرارداد ببندید تا از خدمات پشتیبانی حرفه ای این شرکت ها بهره مند شوید.

بررسی لنز های متغیر یا وریفوکال

دوربین های مداربسته وریفوکال دارای لنزهایی با فاصله کانونی متغییر هستند و به همین دلیل زاویه دید و عمق دید این دوربین ها نیز متغییر است و متناسب با محیط می توان فاصله کانونی این لنزها را تغییر داد.

دوربین مدار بسته وریفوکال

مشخصات پر کاربردترین لنزهای دوربین مداربسته را در زیر مشاهده می کنید:

  • لنز ۳٫۵ تقریبا ۸ mm
  • لنز ۲٫۸ تقریبا mm12
  • لنز ۵   تقریبا mm50

لنز ۳/۵ به ۸ میلی متر یعنی فاصله کنونی این لنزها از ۳/۵ میلی متر تا ۸ میلی متر قابل تغییر است.به طور کلی در تنظیمات لنزهای دوربین مدار بسته وریفوکال یادتان باشد که  هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد لنز زوم بیشتر و در نتیجه عمق دید بالاتر است اما در مقابل زاویه دید کمتری خواهید داشت. لنز های وری فوکال خود به دو دسته اتو آیریز (Auto  IRIS) و آیریز دستی (Manual IRIS) تقسیم می شوند.

(عمل IRIS، یعنی تنظیم نور عبوری از لنزها در شرایط و محیط های مختلف  و با شدت نور رابطه عکس دارد.)

لنزهای اتو آیریز نیز به دو دسته تقسیم بندی میشوند:

لنزهای DS – IRIS

یکی از راههای کنترل IRIS به صورت اتوماتیک می باشد. به این صورت که کنترل از طریق خود دوربین انجام شده و لنز از طریق سیگنال های ارسالی از طریق دوربین کنترل می شود.

لنز های Video – Iris

کنترل این نوع لنز از طریق سنسورهای قرار گرفته بر روی لنز انجام می شود و دوربین ها منبع تغذیه این لنزها را تامین می کنند. لنزهای متغییر وریفوکال درارای دو اهرم برای تنظیمات است. اهرم اول برای تنظیم عدسی دوم و تغییر فاصله کانونی مورد استفاده قرار می گیرد و اهرم دوم برای تغییر مکان لنز اول در جهت تنظیم وضوح و کیفیت یا تنظیم فوکوس تصاویر استفاده می شود. همچنین نوع دیگری از این لنزها در بازار موجود است که تنظیمات آن از طریق موتورهای کوچک تعبیه شده در لنز از طریق سیگنال های ارسالی به نرم افزار های نصب شده انجام می شود.

 

مقالات مرتبط برای مطالعه بیشتر:

  1. فناوری SenseUp در دوربین مداربسته
  2. سرعت شاتر در دوربین مداربسته
  3. نحوه محاسبه یو پی اس برای دوربین مدار بسته
  4. نصب دوربین مداربسته در رستوران ها
  5. قیمت دوربین خودرو
  6. دستگاه DVR هیبرید


:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : dr

 

نصب-دوربین-مداربسته-در-پارکینگ-های-عمومی,,
هدف اصلی یک سیستم مداربسته در کسب و کار ها، بهبود کیفیت خدمات و امنیت و جلوگیری از سرقت و سایر جرایم است. البته که دوربین ها نمی توانند از وقوع جرایم جلوگیری کنند، اما می توانند به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کنند که منجر به کاهش فعالیت نرخ جرم در ناحیه تحت نظارت می شود. به همین دلیل است که در تمامی مراکز عمومی اعم از فروشگاه ها، بیمارستان ها، ادارات، سازمان ها و ارگان های دولتی، پارکینگ های بزرگ و عمومی برای حفظ امنیت افراد و اموال آنها ضروری است تا از دوربین مداربسته استفاده گردد.
سیستم های مداربسته جدید دارای قابلیت های فراوانی هستند علی الخصوص که از تکنولوژی هوشمند نیز بهره می برند و به همین دلیل به راحتی می توانند پاسخگوی نیازهای امنیتی و نظارتی در اماکن مختلف باشند. این دوربین ها مجهز به نرم افزارهای مدیریتی قدرتمندی هستند که از انواع قابلیت های تصویری اعم از شمارش افراد، تشخیص نفوذ، تشخیص پلاک و ... پشتیبانی می کند. در این مطلب قصد داریم از مزایا و لزوم وجود سیستم های نظارتی و حفاظتی در پارکینگ های بزرگ و عمومی صحبت کنیم زیرا تردد بالای وسایل نقلیه و افراد در این مکان ها منجر به افزایش پتانسیل جرم خیزی در این مناطق می گردد.

مزایای نصب دوربین مداربسته در پارکینگ

1. شناسایی سارقین: سارقین به راحتی می توانند در بخش های مختلف پارکینگ پنهان شوند. شما می توانید پتانسیل وقوع سرقت را با مانیتورینگ محل از طریق سیستم مداربسته خود کاهش دهید و شواهد را ثبت کنید.
2. جلوگیری از سرقت خودروها: پارکینگ ها مانند یک معدن طلا برای سارقین هستند. علاوه بر سرقت خودرو لوازم موجود در اتومبیل ها نیز در معرض خطر می باشند. شما می توانید با تجهیز پارکینگ توسط سیستم مداربسته احساس امنیت را برای مشتریان خود هنگامی که از اتومبیل خود دور هستند فرآهم کنید.
3. تشخیص دستکاری دوربین توسط خرابکاران: هنگامی که دوربین توسط افراد خرابکار مورد دستکاری(مانند تغییر زاویه دید، فوکوس و پوشاندن لنز با پارچه یا اسپری، دوربین با استفاده از قابلیت ضد دستکاری (Tampering Detection) خود می تواند با فعال کردن سیستم آلارم فرد خاطی را شناسایی کند.
پارکینگ های عمومی عمدتا به دو بخش داخلی که شامل ساختمان پارکینگ و فضای بیرونی آن است تقسیم می گردند. که هر دو فضا نیز نیازمند نظارت و رسیدگی هستند. حتی بخش بیرونی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در بسیاری از پارکینگ ها فضای بیرونی نیز مورد استفاده برای پارک خودروها قرار می گیرد. به همین جهت نیز به شرح سازوکار یک سیستم مداربسته در هر دو بخش می پردازیم:

فضای داخلی پارکینگ

ساختان اصلی یک پارکینگ بزرگ مهم ترین بخش آن است زیرا در یک فضای سر بسته قرار دارد که ممکن است از روشنایی خوبی نیز برخوردار نباشد. همچنین کنترل و مدیریت آن در هنگام بروز احتمالی جرم و یا تصادفات سخت تر از یک محیط روباز است. در زیر به برخی از راهکار های موثر برای رفع مشکلات اینچنینی اشاره نموده ایم.
  • استفاده از دوربین های چند سنسوره:
یکی از راهکارهای جالب استفاده از دوربین های چند سنسوره پانورامیک است این دوربین ها با داشتن 4 تا 8 عدد سنسور می توانند تصاویری پانورامیک با زوایای 180 یا 360 درجه از محیط به دست دهند و فضای بزرگی از محیط را پوشش دهند. از جمله شرک های تولید کننده این نوع دوربین ها می توان به شرکت هایک ویژن اشاره نمود.
  • استفاده از دوربین های مخصوص شب:
فضای داخلی پارکینگ ها معمولا از روشنایی مناسبی برخوردار نیست و در تاریکی دید مناسبی نخواهید داشت. اما برای حل این مشکل می توانید از دوربین هایی که برای نور بسیار کم ساخته شده اند استفاده کنید طراحی این دوربین ها به نحوی است که در کمترین روشنایی نیز تصاویر واضح و با کیفیتی ارائه می کنند. از این دست از دوربین ها می توان به دوربین های دارک فایتر هایک ویژن اشاره نمود.

ایستگاه های کنترل عبور و مرور خودروها

همانطور که می دانید در ابتدای ورودی و خروجی هر پارکینگی ایستگاه هایی قرار گرفته که خودروها پس از یک ایست کوتاه در آنها و پرداخت وجه به مسیر خود ادامه می دهند. این مکان ها به دلیل ایجاد ترافیک در تردد خودروها از اهمیت بالایی برخورداراند. در زیر به راهکار مهمی نیز برای این نقاط اشاره شده است:
  • استفاده از دوربین های شمارشگر:اصطلاحا به دوربین هایی که توانایی شمارش و تشخیص پلاک خودرو ها را دارند دوربین های مداربسته ANPR گفته می شود. با وجود این دوربین در ایستگاه های پرداخت وجه به راحتی می توان از تعداد و مشخصات پلاک هر خودرویی که وارد پارکینگ می گردد مطلع شد.
  • استفاده از دوربین های WDR دار: درب های ورودی و خروجی اغلب در معرض تابش مستقیم نور افتاب هستند همین امر منجر می شود تا تصاویر کیفیت خوبی نداشته باشند اما با استفاده از همچنین تا حد زیادی این مشکل برطرف می گردد. برای آشنایی بیشتر با این قابلیت می توانید به این مقاله رجوع کنید.
  • نمایشگرهای LED:اگر قصد دارید تا یک سیستم کاملا مکانیزه در پارکینگ داشته باشید می توانید از نمایشگر هایی که تعداد پارکینگ های خالی و ممحل دقیق آنها را نمایش می دهند استفاده نمائید.

کنترل محیط اطراف پارکینگ

محیط بیرونی پارکینگ نیز به بخش های مختلفی تقسیم می گردد که هر کدام به صورت جداگانه باید با راهکارهای مناسب تجهیز گردند. به طور کلی برای مدیریت و مانیتورینگ فضای بیرونی از دوربین های اسپیددام یا گردان استفاده می گردد. برای مثال دوربین PTZ دارک فایتر هایک ویژن گزینه مناسبی برای این مکان است. این دوربین 2 مگاپیکسلی Full HD با زوم اپتیکال 23x است. همچنین دارای قابلیت تعقیب هوشمند است که می تواند سوژه های متعددی را ردیابی کند.

اتاق های نگهبانی

اتاق های نگهبانی یا حراست در مجموعه های بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار اند زیرا تمامی وقایع مهم از این قسمت کنترل و نظارت می گردند. برای این قسمت می توان از انواع مختلفی از دوربین ها استفاده نمود. اما دوربین های Fish-eye با تصاویر 180 درجه می توانند گزینه مناسبی برای این مکان ها باشند.

مرکز مدیریت

مهم ترین قسمت در یک سیستم مداربسته مرکز مدیریت اطلاعات آن است زیرا دسترسی به آن مساوی است با نفوذ به هسته اصلی اطلاعات یک سیستم مداربسته. به همین دلیل انتخاب مکان مناسب برای این قسمت که دور از دسترس افراد باشد از اهمیت بالایی برخوردار است.

https://hiktejarat.com/about-hikvision/

18

97

1.9

https://hiktejarat.com/product-tag/گارانتی-مهر-تجارت/

2

33

2

https://hiktejarat.com/تجهیزات-حفاظتی-در-فرودگاه-ها/

1

2

2

https://hiktejarat.com/product/دوربین-مداربسته-تحت-شبکه-بولت-هایک-ویژ-6/

1

1

2

https://hiktejarat.com/product/ds-2cd2125fwd-i/

1

1

2

https://hiktejarat.com/product/ds-2cd2185fwd-is/

1

1

2

https://hiktejarat.com/product/thc-b220-m/

0

5

2

 


:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : dr

 

sata در سیستم دوربین های مدار بسته

sata در سیستم دوربین های مدار بسته

sata

در واقع sata نوعی کانکتور الکترونیکی است که در تجهیزات کامپیوتری، استفاده از آن

بسیار رایج می باشد. در هنگام نصب دوربین مدار بسته، در دستگاه دی وی آر DVR یا

NVR ها و سرور ها، برای نگهداری تصاویر دوربین های مدار بسته از هارد دیسک استفاده

می شود این هارد دیسک ها توسط یک کابل قرمز رنگ پهن به کانکتور مخصوص SATA

که بر روی دستگاه وجود دارد متصل می گردد. در رابط SATA رابطی است که امکان

استفاده از کانکتور SATA را امکان پذیر می نماید. هر رابط SATA می تواند حجم مشخصی

از هارد دیسک را پشتیبانی نماید معمولا بر روی DVR ها، امکان استفاده از یک یا دو هارد

دیسک معمول می باشد اما دستگاه هایی نیز وجود دارند که امکان پشتیبانی از چندین

رابط SATA حتی تا ۸ رابط با ظرفیت ۱۶ ترابایت یا بیشتر را می تواند پشتیبانی کنند. این

رابط ها (SATA) استاندارد بوده و تفاوتی مابین رابط های برند های مختلف هارد دیسک

وجود ندارد.

تفاوت SATA با ESATA چیست؟

SATA در واقع همان تکنولوژی SATA است. با این  تفاوت که انتقال اطلاعات را بر روی

هارد اکسترنال انجام می دهد. ESATA به دلیل اینکه اطلاعات را کد گذاری و ترجمه نمی

کند، اطلاعات را با سرعت بالاتری ذخیره می کند. از این رو  نسبت به USB 2 سریع تر

است. باید توجه داشته باشید که SATS و ESATA هر دو وظیفه ی انتقال اطلاعات را به

عهده دارند. بنابراین این دو پورت، نمی توانند تامین کننده برق درایو ها باشند.

SATA و ESATA چه نقشی در دستگاه های ضبط کننده دارند؟

به منظور ذخیره اطلاعات توسط دستگاه های DVR و NVR هایک ویژن، از درگاه های

SATA و ESATA استفاده می شود. سرعت ذخیره سازی داده ها در این دو درگاه، بسیار

بالاست. باید بدانیم که بسته به طراحی دستگاه های ضبط کننده، DVR ها و NVR ها می

توانند یک تا ۱۶ پورت SATA داشته باشند. البته هر رابط SATA می تواند تنها حجم

مشخصی از هارد ها را پشتیبانی کند که اغلب این میزان از یک تا ۶ ترابایت است.

 

https://hiktejarat.com/product/دوربین-مداربسته-تحت-شبکه-بولت-هایک-ویژ-8/

0

3

2

https://hiktejarat.com/product/دوربین-مداربسته-تحت-شبکه-بولت-تی-وی-تی-م/

0

1

2

https://hiktejarat.com/academyforexperts/

1

2

2.5

https://hiktejarat.com/product-category/brand/hares/

3

4

3

https://hiktejarat.com/product-tag/hivision/

1

1

3

https://hiktejarat.com/product/دوربین-مداربسته-تحت-شبکه-تورت-هایک-ویژ/

0

3

3

https://hiktejarat.com/پهپاد-حفاظتی/

0

1

3

https://hiktejarat.com/product/دوربین-مداربسته-توربو-اچ-دی-بولت-5-مگاپی/

0

1

3

https://hiktejarat.com/product/ds-2ce16d8t-it3ze/

1

2

3.5



:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : dr

 

نگاهی به پیشرفت دوربین مدار بسته

پیشرفت دوربین مدار بسته

در ابتدا ظهور سیستم های نظارت تصویری، کار مشکلی باید انجام می شد هر روز می

بایست نوار ویدئویی درون دوربین مدار بسته را تعویض می کردند. بسیاری از افراد به این

نوع نظارت می گفتند: نظارت تصویری بیهوده. تصاویر بی کیفیت و سیاه و سفیدی از این

دوربین ها به دست می آمد که به سختی می شد اشخاص را در آن شناسایی کرد. در پنج

سال گذشته دستگاه های دیجیتال ضبط ویدئویی (DVR) تا حد زیادی پیشرفت کرده اند.

ابزار ضبط کننده دیجیتال می تواند تصاویر را ضبط نماید و به راحتی آنها را پیدا کند. در

گذشته گاهی برای پیدا کردن رویداد بخوصوصی در تصاویر ویدئویی باید چند ساعت و یا

حتی چند روز وقت صرف می شد اما اکنون در عرض چند دقیقه و به راحتی این کار انجام

می شود. دستگاه های DVR امروزی از نظر قیمت بسیار به صرفه شده اند می توان رویداد

های چند هفته و چند ماه چندین دوربین مدار بسته را در هارد یک دستگاه DVR ذخیره

نمود. اشکال دستگاه های DVR در محدوده بکار گیری آنهاست که تنها در یک ساختمان

قابل استفاده هستند. در نتیجه لازم است در هر ساختمان کسی حضور داشته باشد و در

صورت بروز هر گونه اتفاق تصاویر را کنترل نماید. با وجودی که این دستگاه ها تا حد بسیار

زیادی از دستگاه های ویدئویی قدیمی بهتر هستند و هنوز هم در ساختمان های تکی

استفاده می گردند، اما تقریبا عمرشان دارد به پایان می رسد. سیستم دوربین مدار بسته

تحت شبکه با استفاده از فناوری های مشابه در سیستم های قبلی تنها یک سیستم ارائه

می دهد و به زودی در تمامی مدارس سطح کشور مورد استفاده قرار می گیرد. این

سیستم ها مشکلات بسیاری را حل می کنند:

۱_ در یک سیستم تحت شبکه دوربین های مدار بسته

در یک شبکه داده ای به هم متصل هستند.

این دوربین ها تصاویر زنده را از طریق یک شبکه IP همچون LAN، اینترانت و یا اینترنت

ارسال می کنند و بدان وسیله کاربران میتوانند تصاویر دوربین های مدار بسته را به وسیله

یک جستوجوگر وب یا نرم افزار مدیریت ویدئویی در هر کامپیوتر محلی و یا کامپیوتری از

راه دور به وسیله شبکه مشاهده و مدیریت کنند. بسیاری از این مدل ها برای رساندن برق

به دوربین دوربین مدار بسته از روش انرژی از طریق شبکه POE استفاده می کنند که به

یک شبکه متصل است و یا به یک آدرس IP یا نام DCHP متصل است. بدین وسیله دیگر

به کابل کواکسیال نیازی نیست و اجازه می دهد تا دوربین ها در هر جایی از شبکه داده ها

به صورت مجازی قرار بگیرند و از یک محدوده مشخص کنترل شوند. با این روش در یک

سطح کوچک همچنان می توان از طریق یک IP دسترسی داشت.

۲_ یک سرور مستقل و تنها با میزان حافظه مناسب در سرور های

محدود دیگر قرار  می گیرد.

این سرور در نرم افزار دوربین شبکه ای محدود ای جای می گیرد که معمولا از یک بخش

IT کنترل شاید باعث تاسف باشد، اما یکی از مشغولیت های فکری افراد نگرانی های

امنیتی است. وقتی مساله محافظت از بچه های در محیط مدرسه در میان باشد، این امر

برای خانواده ها و مسئولین مدرسه به یک اندازه اهمیت خواهد داشت. هم اکنون در

بسیاری از مدارس دنیا برای بالا بردن امنیت و نظارت بیشتر از دوربین مدار بسته استفاد

می شود. اگر این مساله برای شما نیز مورد سوال است، بد نیست نگاهی به نظرات موافق

و مخالف این سیستم ها بیندازید.

  1. EOC در دوربین مدار بسته
  2. فناوری های EIS و OIS
  3. فناوری SenseUp در دوربین مداربسته
  4. فناوری Digital noise reduction) DNR) در دوربین مداربسته
  5. دوربین مداربسته وریفوکال
  6. 10 تکنولوژی جدید در دوربین های مداربسته
  7. دوربین مداربسته برای خانه
  8. واترمارک دوربین مدار بسته

حافظت از سیستم های تحت شبکه



:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : dr

 

کاربرد-هوش-مصنوعی-Deep-Learning-در-دوربین-مداربسته,,
لزوم مدیریت داده های تصویری در سیستم های مداربسته از جمله مسائل مهم در صنعت حفاظتی و نظارت تصویری است. به همین منظور این صنایع همواره در تلاش برای گسترش دستگاه ها یا سیستم ذخیره سازی از طریق توسعه نرم افزارها، تولید محصولات ابداعی و جدید و ...هستند.
در سالهای اخیر تکنولوژی آنچنان به سرعت گسترش یافته به طوری که پیشرفت هایی که در 40 سال اخیر صورت گرفته قابل مقایسه با چند صده گذشته نیست. یکی از مسائل پیشرو در فناوری های جدید استفاده از هوش مصنوعی در محصولات الکترونیکی است که دوربین های مداربسته نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در این مقاله قصد داریم درباره کاربرد هوش مصنوعی در محصولات بپردازیم.

نارسایی های موجود در الگوریتم های هوشمند قدیمی

مسئله ای که در اینجا مطرح است برآورد تقاضای مشتری است که روز بروز ابعاد گسترده تری پیدا می کند. در گذشته در سیستم های مداربسته قابلیت هایی به شکل امروزی وجود نداشت اما رفته رفته با آمدن فناوری های جدیدتر این مسئله نیز برطرف شده به طوری که هم اکنون شاهد طیف وسیعی از قابلیت های پردازش تصویری اعم از جستجوی سوژه در تصاویر، تعقیب و ردیابی هوشمند و ... هستیم.
اما موضوعی که در حال حاضر مطرح است بسیار فراتر از قابلیت های تصویری مذکور است. و با اینکه سیستم های نظارت تصویری هوشمند سال هاست که در دسترس بوده و مورد استفاده قرار می گیرند، اما، هنوز نتایج حاصل از آنها در حد ایده آل نیست.
یکی از شرکت های پیشرو در زمینه ادغام هوش مصنووعی با سیستم های مداربسته، شرکت هایک ویژن است که نام فناوری ابداعی خود را Deep learning گذاشته است. در این فناوری سعی شده است با بکارگیری هوش مصنوعی در محصولات بسیاری از نارسایی های سیستم های هوشمند قدیمی در تجزیه و تحلیل داده ها برطرف گردد.
از دلایل عمده افزایش محبوبیت Deep Learning در سال های اخیر می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • توانایی پردازش داده ها در مقیاس زیاد
  • قدرت محاسباتی فوق العاده
  • ساختار شبکه ای

فرآیند تشخیص چهره در دوربین مداربسته یکی از قابلیت های مهم و کارآمد است که دارای الگوریتم های مختلف و پیچیده ای است. این فرآیند دارای دو مرحله کلیدی است:
  • ارزیابی سوژه و بدست آوردن اطلاعات لازم از آن
  • دسته بندی اطلاعات به دست آمده

ارزیابی سوژه و بدست آوردن اطلاعات لازم از آن

درجه دقت در این مرحله فاکتور بسیار مهمی است که مستقیما بر روی دقت الگوریتم تاثیر می گذارد. بیشتر کارهای پردازشی و محاسباتی مربوط به این بخش است. در دوربین های هوشمند قدیمی طراحی الگوریتم ها توسط متخصصین نرم افزار انجام می شد که اساسا بر اساس شاخصه های ذهنی بود. به همین دلیل تعریف بسیاری از ویژگی های انتزاعی به طرزی که برای انسان قابل درک باشد بسیار سخت بود و ناچارا از بین می رفت. در این دسته از دوربین ها با قابلیت تشخیص چهره بسیاری از فاکتورهای محیطی اعم از مکان نصب دوربین، زاویه دید، میزان نور در محیط بر روی کارایی این قابلیت تاثیر گذار هستند که این یک نکته منفی در آن محسوب می گردد. در الگوریتم هایی که بر اساس هوش مصنوعی طراحی شده اند اما سعی شده تا به نکات ظریف و جزئی دقت شود.

دسته بندی اطلاعات به دست آمده

سوژه های مختلف اعم از وسایل نقلیه، اشیا مختلف، افراد، حیوانات و ... دارای ویژگی های ظاهری مختلفی هستند و تشخیص هر کدام بر اساس الگوریتم های تعریف شده متفاوتی است. از آنجایی که ویژگی های ظاهری یک وسیله نقلیه پیچیدگی خاصی نداشته و نهایتا شامل شاخصه هایی نظیر نوع آرم، ابعاد، رنگ و ...است، دوربین های هوشمند قدیمی در تشخیص اشیا و وسایل نقلیه بسیار موفق عمل می کردند.
اما در مورد کاراکترهای ظاهری انسان به دلیل آنکه اغلب به دلیل تنوع بالا و پیچیدگی زیاد دچار خطا می شدند. و بازده خوبی ندارند به همین دلیل افزایش درک عمقی بواسطه طراحی الگوریتم های پیچیده تر در هوش مصنوعی به شدت لازمه کارکرد بهتر قابلیت تشخیص چهره در دوربین های مداربسته است.

آشنایی با مزایای DEEP Learning و مقایسه الگوریتم های آن

تکنولوژی هوش مصنوعی در هایک ویژن که آن را با نام Deep learning می شناسیم بر اساس پارامتر ها و الگوریتم هایی برای تشخیص المان های ظاهری پیچیده طراحی شده است. این بدین معنی است که طراحی ها دیگر توسط افراد انجام نشده و می توان آن را بر عهده ماشین ها گذاشت.
نکته جالب توجه اینکه طراحی این تکنولوژی بر اساس عملکرد سیستم عصبی مغز انسان انجام شده و همانطور که مغز توانایی یادگیری موضوعات و دسته بندی آنها را در لایه و سطوح مختلف خود دارد Deep learning نیز می تواند کاراکترهای متنوع را درک و دسته بندی کرده و اقدام لازم را در مورد آنها انجام دهد. کارایی این سیستم در جایی بارز و مشخص می گردد که می تواند اطلاعات اضافی و کم اهمیت را نیز تشخیص داده و در صورت لزوم حذف کند(object abstraction) و یا اینکه اطلاعات جدیدی خلق یا بازیابی(recreation) نماید. در زیر به برخی از راهکارهای مفید ارائه شده در Deep learning می پردازیم:

تبدیل الگوریتم های سطحی به عمیق

مدل های الگوریتمی در Deep learning برخلاف انواع قدیمی تر که دارای ساختاری دو یا سه لایه بودند دارای صد ها لایه متعدد است. به همین سبب این سیستم ها قادرند تا حجم وسیعی از اطلاعات را پردازش و دسته بندی کنند. همانطور که گفتیم مدل Deep learning منشا گرفته از سیستم یادگیری در مغز انسان است و از فرآیند انتزاعی لایه لایه تبعیت می کند.
هر لایه دارای شاخص و حجم پردازشی متفاوتی است و هر چه شاخص بالاتری داشته باشد مولفه های تعریف شده برای آن اختصاصی تر خواهند بود. مثال فرآیند یادگیری در این غالب بدین گونه است که یک پیام خارجی به محض دریافت از لایه های مختلف عبور کرده و پس از پردازش به صورت یک مفهوم و درک عمیق از سوژه مورد نظر برای انسان به صورت قابل درکی نمایش داده خواهد شد.

حرکت از الگوریتم های مشخص مصنوعی تا شناخت ویژگی ها

در مدل هوش مصنوعی Deep learning هیچگونه دخالت دستی انسان وجود ندارد و تمامی عملکردها به صورت کامپیوتری انجام می شود. این مدل قابلیت این را دارد که حجم بسیار زیادی از اطلاعات را مورد پردازش قرار دهد. طبقه بندی اطلاعات در آن به این صورت است که هرچه سوژه مورد نظر دارای جزئیات بیشتری باشد به صورت خیلی دقیق تری برای دستگاه قابل تشخیص خواهد بود. در زیر به بخشی از مزایای این مدل اشاره شده است:
  • دقت تشخیص بالا در تشخیص سوژه که می تواند با قدرت مغز انسان برابری کرده و حتی در مواردی عملکرد بهتری نیز داشته باشد.
  • قابلیت تشخیص دقیق سوژه های مختلف از یکدیگر
  • قابلیت تشخیص و دسته بندی هزاران ویژگی از سوژه های مختلف

کاربردهای محصولات مبتنی بر Deep Learning

به دلیل رشد و پیشرفت تکنولوژی های صوتی تصویری اهمیت ابداع مدل هایی مانند Deep Learning بسیار افزایش می یابد. با استفاده از این الگو در قابلیت های هوشمند مانند تشخیص چهره، تشخیص نفوذ، ردیابی و تعقیب سوژه و ... می توان به طور کامل انتظارات و نیاز های کاربران را برآورده ساخت. در زیر به بسیاری از کاربردهای این مدل در سیستم های نظارت تصویری اشاره شده است:
  • تشخیص چهره
  • شناسایی چهره
  • تشخیص وسیله نقلیه مختلف اعم از موتوردار یا بدون موتور (دوچرخه و …)
  • تشخیص آرم تجاری وسیله نقلیه
  • تشخیص عابر پیاده
  • تشخیص ویژگی های بدن انسان
  • تشخیص ویژگی های غیر طبیعی صورت
  • تجزیه و تحلیل رفتاری جمعیت، ردیابی چند هدف
  • و …

https://hiktejarat.com/product-tag/2-مگاپیکسل/

0

1

1

https://hiktejarat.com/product-tag/4پورت/

0

1

1

https://hiktejarat.com/product-tag/4-مگاپیکسل/

0

1

1

https://hiktejarat.com/product-tag/5-پورت/

0

1

1

https://hiktejarat.com/about-mehrtejarat/

14

102

1.3

https://hiktejarat.com/contact/

13

94

1.4

https://hiktejarat.com/shop2/

10

94

1.4

https://hiktejarat.com/product-tag/مهر-تجارت/

2

49

1.8



:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : dr

 


فناوری BLC در دوربین مداربسته

BLC در دوربین مداربسته : یکی از مشکلاتی که برای تصاویر ضبط شده توسط دوربین های مداربسته قدیمی در شرایط نوری مختلف پیش می آید، عدم توانایی دوربین مداربسته در تطبیق سریع خود با نور ورودی به دوربین بوده است. در مدل های جدید تر دوربین های مداربسته با فناوری های پیش رفته این مشکلات برطرف شده است و برای مثال قابلیت هایی مانند BLC، WDR  و HLC برای بهبود کیفیت نوری تصاویر ضبط شده در دوربین مداربسته ایجاد شده است. در این مطلب به معرفی قابلیت BLC در دوربین های مداربسته و تفاوت آن با WDR و HLC پرداخته ایم.

BLC چه کاربردی در دوربین مداربسته دارد

از نظر ترجمه تحت الفظی، قابلیت BLC در دوربین مداربسته (back light compensation) به معنای “جبرانساز نور پس زمینه” است.  وقتی که اختلاف میزان نور در نقاط مختلف یک فضا به شدت زیاد باشد دوربین مداربسته نمی تواند دو سطح نوری شدید و فاقد نور را به صورت همزمان با کیفیت بالا نشان دهد. برای مثال اگر شخصی در مقابل یک پنجره پر نور قرار گرفته باشد دوربین تصویر شخص را به شکلی تیره نمایش می دهد و عملا چنین تصویری هیچ کاربرد نظارتی برای ما نخواهد داشت چرا که داخل فضای اتاق کاملا تاریک و سیاه نمایش داده می شود.

یکی از روش هایی که در جهت رفع مشکل تیره شدن فضای یک اتاق به دلیل شدت نور پس زمینه ایجاد می شود، بالا بردن بازه داینامیک دوربین است اما این روش بسیار پر هزینه است و در نتیجه مورد استقبال تولید کنندگان قرار نمی گیرد. در مقابل روش های ساده تری در جهت بهبود کیفیت تصاویر در چنین شرایطی بوجود آمده است که یکی از این روش ها فناوری BLC نام دارد.

 

BLC در دوربین مداربستهبیشتر بدانید: پک دوربین مدار بسته      نصب دوربین مدار بسته

مکانیزم BLC

اگر بخواهیم خیلی ساده مکانیزم BLC را توضیح دهیم باید گفت که این مکانیزم نور محیط بیرونی را در نظر نمی گیرد و با بازتر کردن دیافراگم لنز دوربین توانایی تصویر برداری از محیط تاریک تر داخلی را افزایش می دهد. با این کار محیط پر نور خارجی کاملا به شکل یک تصویر سفید در می آید اما تصاویر فضای داخلی به درجه قابل قبولی بهبود می یابد.

کاملا واضح است که مکانیزم BLC در دوربین های مداربسته در شرایطی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که تصاویر محیط بیرونی برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد و تمرکز تصاویر دوربین شما بر روی اتفاقات فضای داخلی باشد. برای آنکه شما بتوانید هم تصاویر با کیفیتی از فضای داخلی داشته باشید و هم تصاویر فضای بیرونی را ضبط کنید از مکانیزم دیگری به نام WDR باید استفاده کنید. در حال حاضر در میان برند های مختلف تولید کننده دوربین مداربسته، محصولات تحت شبکه شرکت هایک ویژن و تمام دوربین های آنالوگی که منوی OSD دارند، از مکانیزم BLC پشتیبانی می کنند.

تفاوت BLC با HLC

همانطور که قبلا اشاره شد قابلیت های مختلفی در دوربین های مداربسته نسل جدید ایجاد شده است تا با تنظیم میزان نور تصاویر ضبط شده کیفیت این تصاویر افزایش یابد. قابلیت HLC نیز مانند قابلیت BLC مسئول جبران و تنظیم نور زیاد در تصاویر محیط است اما در قابلیت HLC نقاط بسیار نورانی مانند چراغ اتوموبیل ها پوشانده می شود تا دیگر نقاط تصویر با کیفیت بهتری مشاهده شود.
در تفاوت BLC و HLC باید این نکته گفته شود که در BLC بجای پوشانده نقاط پر نور، سعی در جبران نور پس زمینه و ایجاد تعادل نوری در کل تصویر است تا از این طریق اجسام نزدیک تر سیاه دیده نشوند.
BLC در دوربین مداربسته

تفاوت مکانیزم BLC و WDR

قابیت WDR در دوربین مداربسته همانند BLC باعث جبران نور پس زمینه می شود اما دو تفاوت عمده دارد:

  • WDR نسبت به BLC قدرت بیشتری دارد
  • WDR سخت افزاری است در حالیکه قابلیت BLC و HLC نرم افزاری است

بنابراین کاملا مشخص است که تصاویر ایجاد شده توسط فناوری WDR به مراتب واضح تر و شفاف تر از فناوری های BLC و HLC هستند. اما از طرف دیگر قابلیت WDR نیاز به سخت افزارهای مجزا در سیستم مداربسته دارد و در نتیجه دوربین های مداربسته مجهز به فناوری WDR قیمت بالاتری در بازار دارند.

مقالات مرتبط:

  1. تکنولوژی ANR در دوربین مداربسته
  2. Dual Stream در دوربین مداربسته
  3. تفاوت دوربین مداربسته HD و FULL HD
  4. امنیت فیزیکی دوربین مداربسته


:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : dr

 


استاندارد IP و IK در دوربین مداربسته

استاندارد IP و IK در دوربین مداربسته : در دنیای محصولات الکترونیکی که تولید کنندگان بیشماری در سرتاسر دنیا اقدام به طراحی و تولیدات محصولات متنوع می کنند نیاز به تعریف استانداردهای مختلف در جهت اطلاع رسانی به مصرف کننده بیش از گذشته اهمیت یافته است. دوربین های مداربسته نیز با طرح ها و قابلیت های متفاوتی توسط کشورها و شرکت های مختلفی در سرتاسر دنیا تولید می شوند و در نتیجه همه این شرکت ها ملزم به اطلاع رسانی استاندارد در خصوص محصول تولید خود هستند. از استانداردهای بین المللی در تولید دوربین های مداربسته استانداردهای IP و IK است. به عبارتی دقیق تر این دو استاندارد شرکت ها را ملزم می کند که مقاومت ساختار فیزیکی محصولات خود را بر اساس این معیار ها بسازند.

استانداردهای IP و IK دارای یکسری درجه بندی های پیش فرض هستند که با اعدادی نوشته شده در کنار حروف IP و IK بر روی محصولات منتشر می شود. با این اطلاعات شما می توانید مقاومت دوربین ها را در مقابل ضربه فیزیکی، رطوبت و دیگر عوامل محیطی بسنجید و بر اساس نیاز خود اقدام به خرید و نصب دوربین مداربسته کنید.  در ادامه این مطلب به بررسی اعداد درج شده بر اساس این دو استاندارد بین المللی می پردازیم.

 

استاندارد IP در دوربین مداربسته

همانطور که توضیح داده شد استاندارد IP و IK برای بررسی میزان مقاومت دوربین مداربسته در برابر نفوذ گرد و غبار و ضربات احتمالی تدوین شده است. استاندارد IP مخفف عبارت( Ingress Protection ) به معنی مقاومت در برابر نفوذ است. به عبارتی دقیق تر سیستم IP  یک استاندارد بین‌المللی است که سطح حفاظت را در برابر نفوذ به محوطه‌های مختلف از قبیل گرد و غبار، جامدات و مایعات تعریف می‌کند. زمانی که در اطلاعات محصول  به IP  رسیدید ، باید دنبال دو شماره از ۰۰ تا ۶۸ باشید. هر عددی در نمودار درجه‌بندی   IP سطح حفاظت دوربین مدار بسته را نشان می‌دهد.

هر عدد، نشاندهنده ی سطح حفاظتی است که در طول فرآیند تست دوربین کنترل شده است تا سازگاری دوربین راتضمین کنند. به این ترتیب، مشتریان می‌توانند به دنبال رتبه‌بندی مورد نظر براساس نیازهای خاص خود باشند و آن‌ها می‌توانند دوربین‌های خودرامطابق با سطح حفاظت مشخص‌شده انتخاب کنند.

 

همان طور که گفتیم در کنار حروف IP اعدادی به عنوان درجه بندی قرار می گیرند. هر کدام از این اعداد نشان دهنده سطح مقاومت معینی در دوربین مداربسته است. عدد اول نشان دهنده میزان مقاومت دستگاه نسبت به ورود اشیا جامد است و اعداد  بالاتر نشانگر مقاومت بیشتر دستگاه نسبت به ورود گرد و غبار است. یادتان باشد که بررسی مقاومت دوربین مداربسته در مقابل نفوذ گرد و غبار بسیار مهم است، زیرا ذرات ریز می توانند به راحتی  در دستگاه نفوذ کرده و منجربه نقص های داخلی در طولانی مدت شوند.

رقم دوم از شماره IP نشانگر مقاومت دوربین در برابر نفوذ مایعات است. هرچه عدد این درجه بیشتر باشد دستگاه مقاومت بالاتری در برابر نفوذ آب و مایعات دارد. این معیار برای دوربین هایی که در فضاهای روباز نصب می شوند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

استاندارد IP و IK در دوربین مداربستهبیشتر بخوانید : پکیج دوربین مداربسته       نمایندگی هایک ویژن

 

 درجه بندی استاندارد IP

(عدد صفر نشان دهنده عدم مقاومت دستگاه است.)

عدد یک

دستگاه در برابر نفوذ ذرات تا سایز ۵۰ میلیمتر مقاوم است

عدد دو

دستگاه دربرابر ذرات جامد با قطر ۱۲٫۵mm مقاوم است

عدد سه

دوربین برابر ذرات جامد با حداقل قطر ۲٫۵mm مقاوم است.

عدد چهار

مقاوم دربرابر سیم،پیچ‌گوشتی،حشرات و ذرات جامد با قطر 1mm

عدد پنج

دوربین در برابر نفوذ خاک مقاومت قابل قبولی دارد.

عدد شش

مقاومت کامل دربرابر نفوذ گرد و غبار

 

 

استاندارد IK در دوربین مداربسته

استاندارد IK یک استاندارد بین المللی است که سطح مقاومت محفظه های تهیه شده برای تجهیزات الکترونیکی در برابر ضربه های مکانیکی را تعیین می کند. این رتبه بندی می تواند یک عامل مهم در هنگام انتخاب دوربین برای فضای باز و محیط های بیرونی باشد. زیرا دوربین ها در فضای باز ممکن است در معرض ضربات فیزیکی یا خرابکاری های عمدی بیشتری باشند.

 

عدد صفر

دستگاه در برابر ضربات مقاوم نیست.

عدد یک

دستگاه در برابر یک شی ۲۵۰ گرمی که از فاصله ۵٫۶ سانتی متری بر روی آن در حال سقوط است مقاوم است.

عدد دو

دستگاه دربرابر یک شی ۲۵۰ گرمی که از فاصله ۸ سانتیمتری بر روی آن سقوط می کند، مقاوم است.

عدد سه

دستگاه در برابر یک شی ۲۵۰ گرمی که از فاصله ۱۴ سانتیمتری بر روی آن سقوط می کند، مقاوم است.

عدد چهار

دستگاه در برابر سقوط یک شی ۲۵۰ گرمی که از فاصله ۲۰ سانتیمتری برروی آن سقوط کند، مقاوم است.

عدد پنج

دستگاه دربرابر یک شی ۲۵۰ گرمی که از ارتفاع ۲۸ سانتیمتری بر روی آن سقوط می کند، مقاوم است.

عدد شش

دستگاه در برابر یک شی ۲۵۰ گرمی که از ارتفاع ۴۰ سانتیمتری بر روی آن سقوط می کند، مقاوم است.

عدد هفت

دستگاه دربرابر یک شی ۵۰۰ گرمی که از فاصله ۴۰ سانتیمتری بر روی آن سقوط می کند، مقاوم است.

عدد هشت

دستگاه در برابر یک شی ۲۵۰ گرمی که از ارتفاع ۴۰ سانتیمتری بر روی آن سقوط می کند، مقاوم است.

عدد نه

دستگاه دربرابر یک شی ۵۰۰ گرمی که از فاصله ۴۰ سانتیمتری بر روی آن سقوط می کند، مقاوم است.

عدد ده

دستگاه در برابر یک شی ۵ کیلوگرمی که از فاصله ۴۰ سانتیمتری بر روی آن سقوط می کند، مقاوم است.

 

مقالات مرتبط:



:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهريور 1400 | نظرات ()