انتخاب دوربین مداربسته : هرآنچه در انتخاب دوربین مداربسته نیاز است بدانید!
نوشته شده توسط : dr

انتخاب دوربین مداربسته براساس مشخصات نور IR

دوربین مداربسته مجهز به منبع نور IR کاملا امروزه رایج و کاربردی است، مخصوصا اگر در محیطهای محدودی مورد استفاده قرار بگیرند و مشکلی با تصویر سیاه و سفید نداشته باشید. داشتن قدرت دید در شب در دوربینهای مجهز به نور IR یعنی در محیط تاریک تصویری سیاه سفید خواهید داشت. برای انتخاب دوربین مداربسته بر اساس کیفیت سیستم نور IR آنها باید به سه نکته مهم توجه نمایید :

  1. تعداد ال ای دی های نور IR بیشتر به معنی کارکرد بهتر نیست!

اصلا هیچ معیار مبنا برای تعداد ال ای دی های نور IR برای خودتان در ذهن نداشته باشید. خیلی از فروشنده ها برای جلب نظر مشتری می گویند که مثلا فلان دوربین 12 ال ای دی دارد یا مثلا دیگری 24 ال ای دی دارد! این معیار صحیحی نخواهد بود. خیلی از شرکتها براساس بحث بودجه یا طراحی و .. تصمیم می گیرند در سایز یا طرح خاصی دوربین را بسازند. شاید ال ای دی کمتر با میزان درخشش(لومینانس) بالاتر از نظر شما ضعیف باشد. خیلی پیش می آید که در بازار دوربین مداربسته های ارزان و بی کیفیتی ببینید که از 24 یا 30 ال ای دی IR در طراحی استفاده شده است اما دوربینی با تعداد ال ای دی کمتر در سطحی بسیار بالاتر باشد.

برای مثال دوربینی که در تصویر زیر مشاهده می نمایید با داشتن 24 ال ای دی IR حتی درخشش مناسبی برای یک فضای داخلی کوچک ندارد و تنها شاید 6 متر را بتواند کمی روشن نماید:

نورIR ضعیف

درحالی که یک دوربین دیگر که از تنها 6 ال ای دی در طراحی استفاده کرده است می تواند تا برد 60 متر را در فضای آزاد نشان دهد:

نورIR-مناسب
  1. برد نور IR

شاید بهتر باشد بگوییم بدون امتحان و تجربه نمی شود برد دقیق را بدست بیاورید. بهترین راه آزمایش و کسب اطلاعات از سایت محصولات است. تولیدکننده ها بسیاری با تعیین بردی فراتر از واقعیت در دوربین مداربسته تولیدیشان خود را بدنام کرده اند و بطور رایج شرکتها این مشخصه را فراتر از واقعیت اعلام می کنند. برای مثال در خیلی از محصولات از برد 30 متر بعنوان بردی استاندارد نام برده می شود اما درواقع درخشش آنها در شعاعی بیش از 15متر عملا بی استفاده است. یعنی در فراتر از این فاصله شدت درخشش در حدی است که بشود گفت نور به آنجا می رسد! بدین شکل ارائه مشخصات فراتر از واقعیت دقیقا همان مشکلی را که شرکتها در بیان میزان لوکس داشتند، تکرار می کنند. امکان بررسی و آزمایش عملی بهترین راهی است که می شود میزان برد نور IR محصولات را تشخیص داد و مطابق نیاز به خرید اقدام نمود.

  1. منبع نور IR هوشمند یا اختصاصی

اگر می خواهید از دوربینی با لنز متحرک یا لنز با فاصله کانونی متغیر استفاده کنید بهتر است که از منبع نور IR اختصاصی(Adoptive) استفاده کنید. با اینکار با نزدیک شدن یا دورشدن اجسام و سوژه ها در تصویر، میزان شدت نور تغییر می کند. درواقع منبع نورIR  میزان توان را براساس نیاز و یا براساس زاویه تابش در میدان دید دوربین تغییر خواهد داد. در ویدئوی زیر براحتی این موضوع نمایش داده شده است.

در سمت چپ سیستم نور IR را مشاهده می کنید که با توجه به نزدیک شدن جسم به دوربین شدت نور را کاهش می دهد:

WDR واقعی یا غیر واقعی :

سروکار داشتن با نور زیاد و نورهای متفاوت مشکل همیشگی و رایج در سیستم نظارت تصویری است. مولفه WDR یا محدوده طیف متغیر ویژگی مرتبط با این چالش است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

به هیچ وجه براساس میزان dB یا دسی بل آنرا نسنجید! اگر چه این عدد رایج ترین راهی است که شرکتهای تولید کننده بوسیله آن کارایی ویژگی WDR را بیان می کنند. همانطور که در مورد معیار لوکس گفتیم، شرکتها بر اساس استانداردهای دلخواه خود WDR هایی جدا از یکدیگر ارائه می دهند که مقیاسی با معیارهای متفاوت و بیربط برای مقایسه خواهند بود. یعنی اگر WDR در دوربین مداربسته ای 110dB باشد بمعنی این نیست که از دوربینی با WDR 60dB توانایی و کارکرد بهتری دارد. درست است که این اعداد در روز اول برای مقایسه خلق شدند اما این در صورتی می توانست برای مقایسه بکار رود که همه شرکتها از استانداردی ثابت استفاده می کردند و تغییرات دلخواهشان را در معیار این پارامتر دخیل نمی کردند!

برای مثال در زیر دوربین مداربسته Sony VB630 فراتر از دوربین Samsung SNB-6004 ظاهر شده است. در صورتی که دوربین سامسونگ در مشخصاتش عدد 120dB و دوربین سونی عدد 90dB را برای میزان WDR ذکر کرده اند.

مقایسه-تصویر-دوربین-مداربسته

برای داشتن بهترین نتیجه، باید به ویژگی multi-exposure WDR دقت نمایید. این ویژگی درواقع بنام WDR واقعی شناخته می شود، میزان دریافت نور تصویر را در سطوح مختلف تعریف کرده و به WDR قدرت عملیاتی بهتری می دهد. به هیچ عنوان بر اساس عبارات " WDR الکترونیکی" یا " WDR دیجیتالی" محصولی را انتخاب نکنید، زیرا این دسته بندیها واقعی نیستند(بهتر بگوییم ساختگی هستند) و گزینه های ضعیفتر جایگزین برای WDR واقعی خواهند بود. همچنین اصلا اجازه ندهید فروشنده ای به شما بگوید که مثلا BLC با WDR یکسان هستند، زیرا اصلا یکی نیستند.

hikvision

 

بیشتر بخوانید:   دوربین مداربسته   دوربین مداربسته تی وی تی    هایک ویژن      تی وی تی   نصب دوربین مداربسته

   پکیج دوربین مداربسته

 





:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: