روی عدد لوکس دوربین مداربسته حساب نکنید!
نوشته شده توسط : dr
 

به اعدادی که نشان دهنده لوکس دوربین مداربسته هستند اعتماد نکنید. از استاندارد عددی لوکس برای مقایسه یا انتخاب دوربین مداربسته استفاده نکنید.

طیف استفاده از استاندار لوکس بسیار وسیع است و متاسفانه برای تعیین میزان کارایی دوربین مداربسته در نور کم استفاده می شود. بدین صورت که هرچه عدد لوکس قابل تصویربرداری پایینتر باشد دوربین مداربسته کارایی بالاتری در نورکم خواهد داشت. مثلا در زیر نمونه معمول این دست مشخصات را در برگه مشخصات یک شرکت می بینید:

نمونه مشخصات دوربین مداربسته

برای نمونه دوربین مداربسته ای با استاندارد 0.2 لوکس بنظر می آید خیلی بهتر از دوربین مداربسته ای با استاندارد 0.5 لوکس در نور کم کار نماید، در صورتی که در عمل اینطور نیست. بنابراین شرکتها با مشکلی اساسی بنام تعیین لوکس روبرو هستند که باید از آن بگذرند و دیگر به استاندارد لوکس فکر نکنند.

تصورات غلط رایج

با کمی توجه می شود فهمید که نزدیک به نیمی از متخصصان از واحد لوکس به عنوان یک واحد اندازه گیری در تعیین میزان کارایی در نورکم استفاده می کنند و درواقع به این رتبه بندی نیز اعتقاد دارند.

مهمتر اینکه واحد لوکس در RFP ها(درخواست پیشنهاد اجرای پروژه) برای تعیین کارایی دوربین مداربسته در نور کم نیز بشدت مورد استفاده قرار می گیرد. انتخاب دوربین مداربسته هایی که مشخصه محدوده لوکس آنها در محدوده RFP ها نباشد به راحتی منتفی می شود.

مشکل اساسی

مشکلات اساسی پیش رو در زیر آمده اند :

  • اعداد غیرواقعی
  • پروسه غیر استاندارد
  • بی ارتباط با کیفیت عکس
  • عدم بیان تنظیمات دوربین
  • کاهش تدریجی کیفیت تصویر

اعداد غیرواقعی

اکثر تولیدکننده های سیستم نظارت تصویری رتبه بندی هایی برای استاندارد لوکس دارند که عجیب غیرواقعی است. مقادیری عجیب برای این پارامتر از 0.001 گرفته تا مقادیر بسیار کمتر را در مشخصات محصولات می گنجانند. این میزان لوکس بیانگر تاریکی شدیدی است. تمامی دوربین مداربسته هایی که در دنیای واقعی در این شرایط نوری قرار بگیرند یا تصویری نمی توانند ضبط کنند یا بحدی نویز در تصویر خواهد بود که عملا تصویر بی استفاده خواهد بود.

پروسه غیر استاندارد

هر تولیدکننده ای بر اساس هر شرایطی که خودش می خواهد و نام استاندارد را روی آن می گذارد لوکس را تعریف می کند! بنابراین از آنجایی که مبنای استانداردها از حالت عمومی و تعریف شده و یکسان در بین همه شرکتها خارج شده است، مقایسه نتایج دو تولید کننده بدون داشتن اطلاعات کافی از نحوه آزمون لوکس غیر ممکن است.

بی ارتباط با کیفیت عکس

هیچ تولیدکننده ای تا به حال تصویری از وضعیت کیفیت دوربین مداربسته تولیدیشان در شرایط لوکسی مختلف منتشر نکرده است. البته اگر اینکار را هم انجام دهد تصاویری بی کیفیت و فاجعه خواهیم داشت. درواقع این پارامتر نمی تواند بیانگر میزان کیفیت تصاویر باشد.

عدم بیان تنظیمات دوربین

شرکتهای بسیاری از تنظیماتی از قبیل سرعت شاتر بسیار پایین و تریکهایی همچون sens up استفاده می کنند. اغلب بصورت مبهم از این فوت و فن در مشخصات نام می برند و نتیجه اش این خواهد بود که بنظر می آید ظاهرا در نور بسیار کمی (0.000001) هم قادر به تصویر برداری هستند!

کاهش تدریجی کیفیت تصویر

کیفیت تصویر همه دوربینهای مداربسته در میزان نور زیر 50 لوکس بتدریج کاهش می یابد. این کاهش بدنبال افت نسبت سیگنال به نویز در دوربین اتفاق می افتد و در اینجاست که ویژگیهایی همچون AGC برای کمک وارد عمل می شوند و نمی توانید براحتی متوجه لحظه افت شوید.

اشتباه مشاوران

ایراد اصلی کار به مشاورانی بر می گردد که برای پیشنهاد یا مقایسه و تعیین دوربین مداربسته انتخابی تنها به عدد حداقل لوکس قابل نمایش دقت می نماید. جالب آنجاست که اغلب حتی امتحان نکرده اند که ببینند آیا این رتبه بندی یا اعداد درست هستند یا خیر و آیا اصلا دقیق هستند؟!

تولیدکننده بدام افتاده

این رتبه بندی به ایجاد سیستمی نادرست می انجامد که حتی اکثر شرکتهای تولید کننده تجهیزات سیستم نظارت تصویری خوب و پاسخگو گرفتارش شوند. یعنی اولین شرکتی که واقعیت را درباره کارایی محصولاتش در نور بسیار کم بگوید قطعا از طرف پروژه های بزرگ ردصلاحیت خواهد شد. بخاطر همین مشکل هیچ شرکتی قادر به انجام این کار نیست.

بدتر آنکه در این وضعیت شرکتهای بی کیفیت و بی اخلاق در بازار سیستم نظارت تصویری بیشترین بهره را برده و اعدادی که می خواهند را بدون اینکه مورد ارزیابی قرار گیرند ارائه می دهند.

چه کنیم؟

بهترین راه آزمایش و امتحان دوربین مداربسته در شرایط یکسان با تنظیمات پایه (مثلا سرعت شاتر یکسان) است. انتخابهای نهایی خود را شب هنگام در محلی که میخواهید مورد بررسی قرار گیرند نصب نمایید. مطمئنا نتیجه بررسی شما اصلا با میزان مشخص شده لوکس در دوربینها همخوانی ندارد.

برای بهبود نتیجه تصویربرداری می شود از تغییرات زیر استفاده نمود:

F Stop: از آنجاییکه که تفاوت ناچیز در عدد F منجر به محدودیتهایی می شوند(یعنی مثلا 1.2 در مقابل  1.4) با تغییر از مقدار 1.2 به 2.4 شاهد تاثیر اساسی در کیفیت تصاویر در نور کم خواهید بود.

True Day/Night: دوربینها با فیلتر حذف مکانیکی همواره می توانند افزایش چشمگیری در کارایی دوربین در نور کم داشته باشند.

استفاده از نور IR: اگر صحنه ای کاملا تاریک است و شما می خواهید حداکثر روشنایی را داشته باشید بهتر است که از منبع نور IR چه بصورت هوشمند(تعبیه شده روی خود دوربین مداربسته) و چه بصورت جدا استفاده نمایید.

در پایان باید بگوییم، هیچ عدد جادویی یا خارق العاده ای وجود ندارد. متاسفانه استاندارد لوکس بیشتر از آنچه واقعی باشد، بزرگنمایی دارد. از آن بگذرید و بر روی پارامترهای بهتری برای تعیین کیفیت کار در نور شب متمرکز شوید.

  1. دوربین مداربسته
  2. دوربین مداربسته
  3. قیمت دوربین مداربسته
  4. دوربین مدار بسته
  5. خرید دوربین مداربسته
  6. خرید دوربین مدار بسته
  7. فروش دوربین مداربسته
  8. دوربین مداربسته هایک ویژن
  9. دوربین هایک ویژن
  10. دوربین مداربسته
  11. قیمت دوربین مداربسته
  12. دوربین مدار بسته




:: بازدید از این مطلب : 306
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: