انواع دوربین مدار بسته از نظر ظاهر
نوشته شده توسط : dr

 

 

امروزه سیستمهای دوربین مدار بسته رواج چشم گیری داشته و به غیر از اماکنی که در آنها کسب و کار وجود دارد پای سیستم های دوربین مداربسته به اماکن مسکونی نیز کشیده شده. حال جدا از اینکه علت این موضوع چیست و آیا این موضوع خوب است یا بد ما قصد داریم انواع دوربین مدار بسته را در این مطلب مفصل تشریح کنیم.

تقسیم بندی دوربین مدار بسته به لحاظ ظاهری به شرح زیر می باشد

دوربین مداربسته بولت

در گام اول معرفی انواع دوربین مداربسته، مدل بولت را بررسی می کنیم. دوربین مدار بسته بولت در اصطلاح انگلیسی Bullet که ظاهری مانند لوله تفنگ دارد. در این نوع دوربین، ال ای دی دید در شب، لنز، سنسور و مدار دوربین پشت هم قرار گرفته و ساختار این دوربین مدار بسته را تشکیل می دهد.

 

دوربین بولت

دوربین بولت قابلیت نصب بر روی دیوار وسقف را دارد و به علت اینکه اکثر این دوربین ها با قابلیت ضد آب و خاک ساخته شده اند از آنها می توان برای فضاهای خارجی و محوطه هایی که سقف ندارند نیز استفاده نمود. معمولا دوربین مداربسته بولت قابلیت گردش ندارند.

این نوع دوربین ها از همان ابتدا دارای دید در شب بودند اما میزان آن با توجه به نوع LED و قدرت آن با یکدیگر تفاوت داشتند. هر چقدر دید در شب بیشتر و بهتر بخواهیم باید کیس لوله ای این دوربین های بولت بزرگتر باشد تا تعداد ال ای دی بیشتری در آن قرار بگیرد.

اجزای تشکیل دهنده دوربین مدار بسته بولت:

 

  1. بدنه اصلی(فلزی یا پلاستیکی)
  2. شیشه محافظ جلو
  3. ال ای دی مادون قرمز
  4. لنز ثابت یا متغیر دوربین
  5. کیت IR-CUT FILTER
  6. سنسور تصویر
  7. پایه عقب دوربین
  8. کابل خروجی (تصویر وتغذیه)

 

هایک ویژن      تی وی تی

دوربین مدار بسته دام

در معرفی انواع دوربین مدار بسته به دوربین مداربسته دام می رسیم. این دوربین با ظاهر گنبدی یا نیم دایره طراحی شده اند و بیشترین استفاده را در پوشش سیستم های نظارتی جهان بازی می کند. شکل نیم دایره ای دوربین ایجاب می کند که دوربین تنها به سقف نصب گردد که در اکثر اماکن نیز به همین گونه می باشد. اما با اضافه کردن پایه برای دوربین دام می توان آن را بر روی دیوار نیز نصب نمود.

دوربین دام

دوربین های دام نقاط قوت و ضعفی دارد که می بایست بر اساس مکان بهترین انتخاب را انجام داد. به طور مثال از مزیت های بزرگ این دوربین مشخص نبودن مکان لنز آنهاست تا کسی نتواند با توجه به زاویه نگاه دوربین محل تصویر برداری آن را تشخیص دهد. دیگر مزیت آن قیمت پایین تر به نسبت دوربین بولت و ظاهر زیباتر آن است تا راحت تر با محیط همگام شود.

نقاط ضعف و قدرت دوربین دام

اما از نقاط ضعف دوربین دام بگوییم که بزرگترین آن عدم امکان نصب مستقیم بر روی دیوار است و دید در شب کم آن امکان نصب در فضای باز را فراهم نمی کند. حتی برخی از دوربین های مدار بسته دام به علت شیشه ی محفظ نیم دایره، مناسب نصب در پارکینگ نیستند، زیرا با تابش نور چراغ خودرو کاملا دید خود را از دست می دهند.

اکثر دوربین های مداربسته دام قابلیت ضد آب و خاک ندارند اما شرکت های زیادی وجود دارند که این دوربین ها را با قابلیت ضد آب و خاک و حتی ضد ضربه و شوک تولید می کنند. این دوربین ها آنقدر تنوع دارند که برخی آز آن ها در اتوبان ها برای نظارت خودروها استفاده می شود. باید توجه داشت که دوربین های استفاده شده در بزرگراه ها باید هم از لحاظ نفوذ آب وخاک بسیار مقاوم باشند و هم دید بسیار با کیفیتی را دارا باشند.

به مانند دوربین مدار بسته بولت، دوربین دام نیز قابلیت استفاده از سنسورها لنزهای متعددی را دارند. از سنسور های TVL آنالوگ گرفته تا سنسورهای تصویر مگا پیکسلی و از لنز های ثابت تا لنز های متغیر در این محصولات دیده می شود.

 

اجزای تشکیل دهنده دوربین دام:

  1. روکش شیشه ای دوربین دام
  2. LED مادون قرمز
  3. لنز ثابت با متغیر دوربین مدار بسته
  4. کیت فیلتر IR-CUT
  5. سنسور تصویر
  6. بدنه به همراه پایه
  7. کابل تصویر و تغذیه دوربین

دوربین مداربسته گردان یا PTZ

در گام بعدی معرفی انواع دوربین مدار بسته به دوربین PTZ میرسیم، شاید در نگاه اول شما این دوربین را با یک دوربین دام اشتباه بگیرید، این دوربین نیز به مانند دوربین دام به صورت نیم دایره می باشد که بر روی یک پایه گردان 360 درجه ای سوار شده است. این دوربین ها بجز پایه گردان از یک لنز متغیر نیز بهره می برند که قابلیت زوم اپتیکال ودیجیتال را روی تصویر به صورت آنلاین فراهم می سازد. در مورد بزرگنمایی یا زوم این نکته باید ذکر شود که زوم اپتیکال هیچ افت کیفیتی را روی تصویر ایجاد نمی کند.

نصب دوربین مداربسته

 

 

دوربین مداربسته گردان

دوربین مداربسته کردان برای اماکنی مناسب است که یک اپراتور دوربین ها را کنترل می کند و با این دوربین قادر است تمام محیط محوطه را پوشش دهد. همچنین اپراتور می تواند به این دوربین برنامه دهد تا یک مسیر را طی کند و در چند نقطه در این مسیر متوقف شود و زوم نماید و دوباره ادامه مسیر خود را طی نماید.

راهنماهای خرید محصولات

راهنمای خرید دوربین مدار بسته

دوربین PTZ بسیار مناسب و مورد علاقه پلیس و راهنمایی و رانندگی می باشد. چون با این دوربین مدار بسته می توان کنترل ترافیکی مفیدی را داشت. این دوربین می تواند به هر سو بچرخد و روی هر نقطه ای زوم نماید.

دوربین مداربسته صنعتی یا باکس

این نوع دوربین مدار بسته در گذشته به علت پایین بودن کیفیت دوربین ها استفاده بیشتری داشت اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و چند برابر شدن کیفیت دوربین مداربسته فروش بسیار کمی را دارا هستند. دوربین مدار بسته صنعتی برای اماکنی که نیاز به تصویر شفاف و یا زوم قوی بودند، استفاده می شود.

دوربین باکس

از جمله ویژگی مهم دوربین صنعتی استفاده از لنز های مختلف در آن است. این دوربین ها در پک تولید شده فاقد لنز می باشند و می توان بر اساس نیاز لنز ثابت یا متغیر تهیه کرد. اما نقطعه ضعف دوربین های باکس در نداشتن دید در شب است که حتما می بایست در محیط نور، هر چند کم وجود داشته باشد.

ساختار این محصول نیز به مانند دوربین مداربسته بولت می باشد با این تفاوت که لنز آن باید به صورت مجزا خریداری شود و فاقد Led دید در شب میباشد.

دوربین مدار بسته مینیاتوری

یک مدل از انواع دوربین مدار بسته از نوع مینیاتوری است. همانطور که از نامش پیداست دوربین مداربسته مینیاتوری به نسبت سایر دوربین ها اندازه بسیار کوچکتری دارد و برای پایش نامحسوس استفاده ویژه ای دارد. لنز، سنسور و چیپ تغذیه داخل یک کاور کوچک تعبه شده تا بتوان آن را در هر جایی کار گذاشت.

نکته جالب دوربین های مینیاتوری لنز آنهاست که هم می تواند ظاهر ساده ای داشته باشد و هم به اندازه سر سوزن کوچک باشد و یا به شکل یک پیچ چهار سو باشد. بسیاری از دوربین های مداربسته مینیاتوری دید در شب ندارند اما برخی از آن ها به چند عدد LED دید در شب تجهیز شده اند که قادرند درتاریکی چند متری از اطراف خود را پوشش دهند که اصلا نور دهی مناسبی ندارند.

 

مدلهای دوربین مدار بسته مینیاتوری

دوربین های مینیاتوری نیز به مانند سایر دوربین ها به یک منبع تغذیه 12 ولت با جریان مستقیم نیاز دارند تا همیشه روشن بمانند. در مدل های دوربین وایرلس مینیاتوری از یک باتری جهت ذخیره برق چند ساعته نیز استفاده شده است.

 





:: بازدید از این مطلب : 334
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: