انتقال تصویر دوربین مداربسته چیست؟
نوشته شده توسط : dr


امروزه پیشرفت جوامع در زمینه های کنترل یک محل بدون مراجعه و روند رو به رشد اتوماسیون در هر زمینه ای مشهود و گریز ناپذیر میباشد. یکی از زمینه های اتوماسیون کنترلی و حفاظتی نصب دوربینهای مداربسته در یک محل و کنترل و بازبینی آنها از هرجای دنیا از طریق اینترنت بدون مراجعه به محل میباشد.

بعضی مواقع لازم است با استفاده از اینترنت نظاره‌ گر تصاویر دوربین مداربسته خود باشیم، به‌ طوری که در هر زمان و مکان، حتی از راه دور هنگام سفر بر محل نصب دوربین مدار بسته نظارت و کنترل داشته باشیم.بهترین راه برای انجام این کار، بهره‌گیری از اینترنت و گوشی موبایل همراه یا لپ تاپ است. بدین صورت که با نصب یک نرم افزار انتقال تصویر دستگاه DVR یا NVR روی گوشی موبایل اندروید یا ios خود می‌توانید از راه دور بر محیط نظارت کامل داشته باشید. لازم به‌ذکر است جهت انتقال تصاویر باید دستگاه DVR یا NVR نیز به اینترنت متصل باشد.

به ارسال تصاویر دوربین‌های مداربسته نصب شده در یک محل، روی موبایل، تبلت، کامپیوتر و یا لپ تاپ از طریق اینترنت، انتقال تصویر دوربین مداربسته می‌گویند.

انواع روش های انتقال تصویر دوربین مداربسته

  • انتقال تصویر دوربین مداربسته بدون آی پی استاتیک بر رویبستر شبکه داخلی
  • روش اینترنتی بدون به صورت کلود و P2P
  • انتقال تصویر اینترنتی بدون آی پی استاتیک با استفاده ازتنظیمات NAT در مودم ADSL
  • انتقال تصویر با آی پی استاتیک در شبکه اینترنت با استفاده ازتنظیمات NAT در مودم ADSL
  • انتقال تصاویر وایرلس دوربین مداربسته و دستگاه DVR ودستگاه NVR بر روی بستر شبکه بی سیم
  • انتقال تصویر بدون نیاز به هیچ گونه آدرس آی پی اینترنتی و ازطریق انتقال تصویر وایرلس
  • انتقال اینترنتی بر روی بستر اینترنت سیمکارتی ۳G و ۴G بااستفاده از مودم ۴G و دانگل ۴


انتقال تصویر به روش آی پی استاتیک


اولین گام برای انجام انتقال تصویر دوربین مدار بسته این است که شما یک خط اینترنت دارای آی پی ثابت داشته باشید.برای این منظور باید از هر کجا که اینترنت خود را تهیه کرده اید اقدام به خرید آدرس آی پی ثابت یا همان آی پی استاتیک کنید.حال دلیل خرید آدرس آی پی ثابت چیست ؟ هر بار که شما به اینترنت وصل می شود آدرس آی پی شما تغییر می کند.به عبارت دقیق تر هنگامی که شما مودم خود را روشن می کنید از طرف ارائه دهنده سرویس اینترنت شما ، یک آدرس آی پی متغییر به آن اختصاص می یابد.ممکن است در صورت خاموش و روشن کردن مودمتان آدرس آی پی شما مجدد تغییر کند و برای انتقال تصویر دوربین مدار بسته نیاز است تا شما دارای یک خط اینترنت با آدرس آی پی ثابت باشید. 

شبکه اجتماعی خرید و فروش آنلاین

 

برای انجام انتقال تصویر توسط آی پی استاتیک (ثابت) شما باید  تنظیماتی را روی مودم خود صورت دهید.در این تنظیمات شما منابعی از شبکه داخلی خودتان را به اشتراک می گذارید.حال این منابع می توانند هر چیزی باشند که شما در انتقال تصویر دستگاه دی وی آر خود را به اشتراک می گذارید.با این کار شما در حقیقت اجازه دادید که هر کس آدرس آی پی شما را وارد کند ، بتواند به دستگاه دی وی آر شما دسترسی داشته باشد و بتواند تصاویر دوربین های شما را مشاهده کند.

انتقال تصویر به روش P2P

با پیشرفت علم و ظهور تکنولوژی انتقال تصویر P2P، هر دستگاه یک کد منحصر به فرد به نام کد P2P دارد که نیاز به هیچ تنظیمات و عملیات خاصی برای انتقال تصویر ندارد و با تمام شبکه های اینترنت سازگاری دارد و فقط کافیست اینترنت را به دستگاه متصل کنید.سیستم P2P یا همان Peer to Peer یکی از شاخه های سیستم ابری هستند که در کشور عزیزمان اصطلاح Cloud رایج است. کد P2P به همراه نام کاربری و رمز عبور را در نرم افزار گوشی وارد کنید و به سرعت تصاویر برای شما قابل دسترس خواهند بود.

این روش به آسانی  قابل تنظیم بوده و هیچ گونه نیازی به استفاده و دریافت آی پی استاتیک نیست.  انتقال تصویر P2P، به راحتی این امکان را بوجود می آورد تا تنها با اسکن کردن بارکد QR کد، به دستگاه دی وی آر انتخابی دسترسی داشته باشید.این عملیات بدون نیاز به پروکسی ، پورت فورواردینگ و برنامه های داینامیک انجام پذیر است.نرم افزار های مربوطه این امکان را برای کاربر میسر می کند تا از هر نقطه با تلفن همراه خود در صورت وجود اینترنت به تصاویر سیستم های دوربینهای مدار بسته نصب شده دسترسی داشته باشید.

بیشتر بخوانید:   دوربین مداربسته   هایک ویژن



مزایای شبکه ی p-2-p


۱-  در p-2-p هیچ نیازی به مدیریت سیستم تمام وقت نیست. هر کاربری مدیر دستگاه خود است.
۲- در p-2-p تمامی منابع و محتویات میان  همه ی کلاینتها تقسیم می شود.
۳-به دلیل اینکه  عدم وابستگی در p-2-p  ، این روش قابل اعتماد تر است.  عدم موفقیت یک کلاینت،  تاثیری بر عملکرد کلاینت های دیگر ندارد.
۴- نصب آن و در نتیجه تنظیمات کامپیوتر در این  شبکه آسان می باشد.
۵-هزینه ی کلی ساخت و نگهداری این نوع شبکه به نسبت بسیار پایین است.

معایب (اشکالات) طراحی p-2-p

۱-در این شبکه کل سیستم غیر متمرکز است در واقع یک نفر نمی تواند تنظیمات قابلیت دسترسی کل شبکه را تعیین کند.
۲-ریکاوری داده و گرفتن فایل پشتیبانی  در این نوع شبکه بسیار سخت است.
۳-نرم افزار های مخرب میتوانند به راحتی در طراحی این سیستم p-2-p انتقال یابند.
۴-بسیاری از فیلم ها،  موزیک ها و دیگر فایل های کپی رایت ،  از این نوع انتقال فایل  استفاده میکنند. P-2-p تکنولوژی است که در مواردی که تعداد فایل ها بالاست، استفاده میشود.

 بیشتر بخوانید:         تی وی تی

چگونه امنیت انتقال تصویر دوربین مداربسته را بالا ببریم؟

 

همین چند روز پیش بود که خبری در رسانه ها منتشر شد که یک تکنسین نصب دوربین مدار بسته، رمز عبور برای مشاهده  تصویر آنلاین دهها مشتری خود را سالها در اختیار داشته و گه گداری این تصاویر را مرور میکرد. جالب اینکه اکثر این دوربین ها در شخصی ترین اتاق های منازل نصب بودند. این خبر باعث شده نگرانی شدیدی برای استفاده کنندگان از سیستم دوربین مدار بسته ایجاد گردد که چگونه می توان امنیت انتقال تصویر دوربین مداربسته بالا برد و حریم خصوصی خود را حتی در قبال شرکت فروشنده و نصب کننده این سیستم های امنیتی حفظ نمود.

راهکار هایی که ما در ادامه خواهیم دارد مواردی است که بسیاری از آنها به سادگی انجام پذیر است و ما سعی میکنیم همه ی مواردی که امنیت انتقال تصویر دوربین مدار بسته تان را بالا می برد در ادامه بازگو می کنیم.

یوزر و پسورد را خودتان انتخاب کنید.

بسیاری از دستگاه های دی وی آر و NVR پس از اتصال به اینترنت قابلیت انتقال تصویر بدون هیچ تنظیم خاصی را دارا هستند و هر شخصی بتواند به نحوی کد و شماره اتصال به دستگاه ضبط کننده را بدست آورد، قادر خواهد بود که به این دستگاه متصل گردد. معمولا این کد به صورت QR کد به صورت نرم افزاری و حتی روی بدنه دی وی آر وجود دارد.

 

راهکار این است که بر روی دی وی آر یوزرنیم و پسورد قوی خود را تعیین نمود. این عمل باعث می شود که کسانی که حتی به کد اتصال به نحوی دسترسی داشته اند به سد مستحکم نام کاربری و کلمه عبور برخورد کنند که عبور از آن کار هر کس نخواهد بود.

در مورد یوزر و پسورد این مورد را هم بدانید که اکثر سیستم های دوربین مدار بسته دارای پسورد پیش فرض هستند که به راحتی می توان آن حدس زد. پس به رمز پیش فرض هچ وقت نباید اطمینان کرد. این اولین قدم در بالا بردن امنیت انتقال تصویر در دوربین مداربسته است.

رمز وای فای مطمئن

 

درست است که دستگاه ضبط کننده دوربین مدار بسته با کابل به مودم وصل می شود اما کسانی که به وای فای متصل هستند قادراند آی پی های متصل شده به مودم را ببینند و در صورتی که کمی اطلاعات شبکه داشته باشند، متوجه وجود دی وی آر یا NVR خواهند شد و در صورتی که دستگاه دی وی آر پسورد نداشته باشد یا پسورد پیش فرض بر رویش باشد، به راحتی تصاویر زنده و حتی تصاویر ضبط شده در دسترس شان قرار میگیرد. 

راهکار دوباره استفاده از رمز مطمئن استفاده از عدد و حروف کوچک و بزرگ و کاراکترهای خاص است تا هک کردن رمز وای فای را ناممکن سازد.

رمز عبور را بعد از نصب تغییر دهید

اگر در مورد ساختن یوزر و پسورد برای دوربین مدار بسته منزل یا محل کارتان آشنایی ندارید. ابتدا روش ساختن آن را از نصاب یا تکنسین نصب آموزش ببینید و متوجه شوید که چگونه آنها را باید در تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی خود وارد نمایید و پس از تحویل گرفتن کار، خودتان حداقل پسورد را تغییر داده و به یک کلمه عبور قدرتمند بدل کنید.

امنیت انتقال تصویر دوربین های وایرلس

برخی از دوربین های مدار بسته که در بازار به نام دوربین بیسیم به فروش می روند نیاز به دستگاه دی وی آر نداشته و خودشان به صورت مستقیم به وای فای مودم وصل شده و انتقال تصویر را به صورت نقطه به نقطه انجام می دهد.

بسیاری از افراد این دوربین ها را به صورت تکی یا چندتایی برای داخل خانه تهیه می کنند که نیاز به امنیت بسیار بالاتری به نسبت آنهایی که در محوطه ها نصب می شود می باشد.

 

نکته اول در مورد امنیت این نوع دوربین ها این مورد است که اصلا به مدل های ارزان قیمت بسنده نکنید. بارها دیده ایم که با وارد کردن کد دسترسی به یک دوربین بیسیم، تصاویر مربوط به یک دوربین دیگر را در جایی دیگر پدیدار میشود و این نمی تواند گزینه ای مناسب برای منازل باشد.

دوربین های بیسیم معتبر معمولا از امنیت بالایی برخوردارند به این شرط که مصرف کننده خودش راه اندازی نرم افزاری را انجام دهد. این نوع دوربین ها از نصب سریع و اتوماتیک پشتیبانی می کنند و اگر مصرف کننده کمی وقت بگذارد خودش قادر است آن را نصب و مسایل امنیتی اش را حفظ نماید.

برای متصل شدن به دوربین بیسیم ابتدا می بایست با یک ایمیل یا شماره تلفن در سایت تولید کننده ثبت نام نمود. این مهمترین قسمت امنیتی دوربین های بیسیم است و تکنسینی که در پاراگراف اول از او یاد کردیم با وارد کردن ایمیل خودش درون دوربین های بیسیم مشتریانش به این تعداد از دوربین های امنیتی دسترسی داشت.

پس حتما با ایمیل و شماره خودتان ثبت نام کنید و در ادامه پس از اتصال به دوربین مدار بسته می بایست مام کاربری و کلمه عبور قدرتمندی اختصاص دهید تا سد حفاظتی در برابر نفوذ و مشاهده دوربین هایتان در مقابل افراد ناشناس را مستحکم تر کنید.

دوربین مداربسته

فروشنده مطمئن

در انتها می توان فروشنده را در مشاوره و انتخاب دوربین مدار بسته معتبر دخیل دانست. برخی فروشندگان به صرف سود بیشتر ممکن است مدلی را پیشنهاد نمایند که امنیت بالایی ندارند. اما بسیاری از شرکتها نیز وجود دارند که اعتبار و کیفیت محصوشان برلی آن شرکت مهم است و محصولات پیشنهادی که دارند می تواند با استاندارهای بالای امنیتی در جهان همگام و همسو باشد. پس فروشنده نیز می تواند با پیشنهاد گزینه های مطمئن آخرین گام را برای بالا بردن امنیت انتقال تصویر دوربین مداربسته بر دارد.

 





:: بازدید از این مطلب : 332
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: